17-12-2017@09:46:03 GMT
  • متن آگهی تسلیت و سمس تسلیت و ترحیم - پیامک و نوشته تسلیت و درگذشت
  • اعلامیه ترحیم و سنگ قبر - Android Apps on Google Play
  • دانلود فیلم ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه با کیفیت عالی
  • متن زیبا برای تسلیت - اشعار فوت پدر ، عزیزان و ... - داده پردازان مدرن MDP
  • آگهی ترحیم آماده سایز A4 فرمت PSD لایه باز – شماره ۱۳ - گرافیک
  • 9 نکته مهم در نگارش متن آگهی تبلیغاتی
  • متن ، پیام و اس ام اس های زیبای تسلیت پدر با عکس و کارت تسلیت
  • وزیر طغرل در جدول - دیکشنری آنلاین آبادیس
  • جواب مرحله 58 جدولانه 1 - جواب و حل کامل بازی
  • جواب مرحله 58 جدولانه 1 - جواب پاسخ حل رمز بازی
  • جواب مرحله 58 جدولانه 1 | جواب و حل کامل بازی ها
  • اخلاق و سیاست نزد خواجه نظام الملک
  • عشق اجاره ای قسمت 2 نماشا - دانلود فیلم و سریال
  • قسمت اخر غنچه های زخمی نماشا - دانلود فیلم و سریال
  • دانلود قسمت 17 سریال عاشقانه | دانلود قسمت آخر عاشقانه
  • جعبه - آموزش ساخت پنکه بدون پره
  • چگونه يك پنکه usb بسازيم؟ +‌ویدیو - هاو کن یو
  • فیلم آموزش ساخت پنکه با سی دی - تگ
  • آنالیز عددی 1 دکتر کرایه چیان - ریاضیات ایران
  • آنالیز عددی 2 کرایه چیان - ریاضیات ایران
  • محاسبات عددی کرایه چیان - ریاضیات ایران
  • حل تمرین معادلات دیفرانسیل دکتر نیکوکار
  • طرح تاتو : تصاویری از طرح تاتو و تاریخچه تاتو بدن / انواع طرح تاتو مردانه ، طرح تاتو بدن
  • خالکوبی روی مچ دست ( 80 ایده جدید و زیبا برای خالکوبی مچ ) - شهر مطلب
  • افرادی که تتو و خالکوبی می‌کنند چه شخصیتی دارند؟ - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
  • هتل پرشین گلف قشم | رزرو هتل پرشین گلف | قیمت تور هتل پرشین گلف
  • هتل پرشین گلف قشم/سانی پروازمرکز رزرواسیون هتل و هتل آپارتمان های قشم 54523-021
  • هتل پرشین گلف 1 قشم - هتل‌های ایران - تور باران
  • چگونه درروابط جنسی باردار شویم
  • فیلم چگونه دوقلو باردار شویم
  • فیلم چطور فرزند دختر حامله شویم (پاسخ دکتر ضیایی) ( آپارات ) -دانلود و پخش - سرزه
  • تاد کلمن: خالکوبی موقت برای مراقبت در منزل به جای بیمارستان | TED Talk
  • رسیدگی به مطالبات دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تا دو هفته آینده | خبرگزاری ایلنا
  • عملکرد دستگاه های اجرایی گلستان در سال گذشته بهبود یافت - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
  • تحصیل 8000 دانشجومعلم در دانشگاه شهید رجایی - ایسنا
  • ۵ دستگاه برتر گلستان در جشنواره شهید رجایی معرفی شدند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
  • بیانیه بسیج دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در محکومیت اعلام مسجد الاقصى به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستى
  • جزئیات مصاحبه رشته های شرایط خاص کنکور ۹۶/ اعلام برنامه زمانی - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
  • تصاویر شگفت انگیز فسیلهای کرمان/ سنگواره های منحصر بفرد را دریابید! - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
  • فسیل 242 میلیون ساله حیوان سرچکشی +فیلم و عکس | رکنا
  • سیناپرس-خبرگزاری علم و فرهنگ | sinapress- Science News Agency
  • تصویر فسیلهای زنده خونخوار+عکس - سرگرمی و خنده
  • ساخت اسکلت برگ / فسیل کردن برگ برای دکوپاژ • مجله تصویر زندگی
  • لوییز لیکی در جستجوی اجداد انسان‎ها | TED Talk
  • دانلود سریال kiralik ask با زیرنویس فارسی چسبیده
  • خرید سریال ترکیه ای عشق اجاره ای-Kiralik Ask | سریال شاپ | خرید سریال,خرید سریال خارجی,خرید پستی سریال,خرید سریال mkv
  • سریال ترکی با زیرنویس kiralik ask - دانلود فیلم و سریال
  • دانلود زیرنویس kiralik ask - دانلود فیلم و سریال
  • سریال عشق اجاره ای قسمت 58 زیرنویس فارسی Kiralik Ask - ویدوان
  • نگاهی به ام وی ام X33 | مجله پدال
  • هرآنچه راجب سمند باید بدانید
  • نگاهی اجمالی به ام‌وی‌ام 550، در تکاپوی رقابت | مجله پدال
  • مقایسه جی 5 اتوماتیک و کیا سراتو 1600 اتوماتیک» نمایندگی 1732 کرمان موتور
  • معرفی و بررسی چانگان CS35 به همراه تجربه رانندگی با چانگان CS35 (محصول جدید سایپا) در ایران ، ویدئوهای تست و تیزرهای تبلیغاتی
  • جستجوی عکس دانلود آهنگ دلم بیقراره عشقه از ناهید
  • نت 300 آهنگ ایرانی-نوشته شده بصورت فارسی | ریتمکده
  • دسترسی به نمونه فرم های سازمان تامین اجتماعی در پایگاه اطلاع رسانی این سازمان | خبرگزاری ایلنا
  • دانلود نمونه فرم های مورد نیاز مراجعان سازمان تامین اجتماعی - هم رده
  • خدمات مالی : راهنمای نامنویسی بیمه شدگان کارگاه و افراد تحت تکفل آنان | سرمایگان |خدمات حسابداری|کارآموزی حسابداری
  • نمونه نامه های اداری – Android Apps on Google Play
  • اصول نگارش و مکاتبات اداری - موسسه عالی آموزش بانکداری ایران
  • مکاتبات اداری و آیین نگارش مکاتبات اداری | آرشیو نامه های اداری
  • اصول مکاتبات اداری ویژه مسئولین دفاتر - مجتمع فنی و آموزشی شریف صدر
  • اصول عمومی و فنی مکاتبات اداری - وبلاگ شرکت یگانه سافت
  • چند نکته در خصوص نامه نگاری و مکاتبات اداری - وب سایت مجتبی شیخ علی
  • عکس نوشته در مورد خواهر |جملات زیبا در باره خواهر|سایت عاشقانه لاوفور|Love4.IR
  • عکس نوشته های خواهری زیبا و احساسی 2017
  • متن زیبا برای خواهر با محتوای احساسی برای مناسبت های مختلف
  • عکس پروفایل و عکس نوشته درباره خواهر - نیک شو | دمادم
  • متن در مورد خواهر با مفاهیم زیبا و احساسی
  • تبریک تولد خواهر ( اس ام اس و متن های زیبا خواهرم تولدت مبارک ) - شهر مطلب
  • جملات زیبا در مورد خواهر و خوبی هایش با مفاهیم بسیار احساسی
  • «هنکل» آلمان هم برجامی شد!/ به تجارت با ایران ادامه می دهیم - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
  • زنگ خطر برای تولیدکنندگان به صدا درآمد / خیز آلمان ها در بازار مواد شوینده
  • اجرای برنامه‌های پایداری، به چه قیمتی؟
  • سامانه اعلام نتایج آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی دوره اول و دوره دوم سراسر کشور- ورودی 96_97
  • سامانه اعلام نتایج آزمون نمونه دولتی ۹۶-۹۷ پایه هفتم و دهم تمامی استان ها - درسیتو
  • سامانه های دریافت کارنامه آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی دوره اول و دوره دوم سراسر کشور- ورودی 96-95
  • اعلام نتایج تیزهوشان سمنان پایه ششم به هفتم ۹۶ و ثبت نام پذیرفته شدگان مدارس استعدادهای درخشان-درسیتو
  • آزمون پیشرفت تحصیلی برای ۱۰۰۰ دانش‌آموز کرمانشاهی برگزار شد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
  • شرایط استخدامی آموزش و پرورش منتشر شد | خبرگزاری ایلنا
  • 17 خوراکی برای طول عمر بیشتر - ایسنا
  • گفتگو با راننده قطار مترو تهران از شهر ری تا تجریش - دنیای کار
  • از بانکداری تا ساختمان‌سازی
  • اسامی شرکت های ثبت شده در کشور - کیا ثبت
  • انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات بتن آماده استان اصفهان - اعضای انجمن
  • انجام پایان نامه عمران | پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی عمران | دانشیاران شریف
  • چگونه کارت اهدای عضو دریافت کنیم ؟
  • اهدای عضو روی گواهینامه رانندگی درج می شود - ساعت24
  • 4 روش اطلاع مردم از دریافت یا عدم دریافت سبد کالا/ شماره پیامک 5000799 و شماره تماس #799* و 09612 - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
  • شعرخوانی دختر 8 ساله درباره حجاب
  • نوید محمدزاده ؛ از مجری گری در شبکه جام جم تا جایزه فستیوال ونیز
  • بازگشت دوباره مجری بانوی جنجالی به عرصه تولید برنامه +ویدئو،عکس - Sputnik Iran
  • رقیب جدید خندوانه؛ مجری گری اکبر عبدی در برنامه جدید شبکه نسیم | مجله کولاک
  • مجری گری مهرداد میناوند در برنامه ورزشکاران
  • ایران مجری - 10 نمونه سلام در مجریگری صحنه
  • ایکنا - اجرای طرح ملی تابستانی «رحله» در تربت جام - صاحب‌خبر
  • شعب اخذ رأی شهرستان اصفهان اعلام شد/ شرط سنی مشارکت 18 سال تمام - ایمنا
  • تربت جام -اخبار مهم شهرستان تربت جام - صفحه 2 - خلاقیت - پارلمان مجازی فرهنگیان خراسان رضوی
  • دانشجوی شهید حسین بهرامی | کنگره ملی شهدای دانشجو
  • نامه 50 تشکل و 1225 فعال فرهنگی خراسان رضوی برای کاندیداتوری دکتر جلیلی - دکتر سعید جلیلی
  • آدرس بده رو نقشه ببین – Android Apps on Google Play
  • سالن تیراندازی شبیه‌ساز در پادگان امام علی (ع) اراک افتتاح شد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
  • لیست مراکز اسقاط شهرستان ها - پرتال اطلاع رسانی خودروهای فرسوده کشور
  • راهنماي شماره تلفن ها | پایگاه اطلاع رسانی استانداری مرکزی
  • مرگ دو کارگر ساختمانی در اراک در دو حادثه جداگانه | خبرگزاری ایلنا
  • فیلم برداری از موجودی عجیب و افسانه ای که در بیابان راه می رفت+تصاویر | رکنا
  • آدرس کامل شعبات اخذ رای در تهران
  • دمای ذوب فولاد زنگ نزن | آهن آنلاین
  • بیوگرافی سجاد عبادی همسر دوم آزاده نامداری + عکس
  • عکس های سجاد غریبی معروف به هالک ایرانی+بیوگرافی
  • ماجرای معروفیت سجاد رضایی دانش آموز اصفهانی + کلیپ
  • یک دعای سریع الاجابه برای گشایش فوری!!! - دین و اندیشه
  • ذکری عجیب برای بازگشت گمشده( واسه بازگشت محمد طه) | تبادل نظر نی نی سایت
  • دعای تسخیر قلب ها و دفع دشمن - Android Apps on Google Play
  • قرعه کشی چای دوغزال شماره پیامک 10001211-ایران
  • شرکت گلستان جایزه هشتمین دوره قرعه‌کشی مصرف کنندگان خود را اعلام کرد - اخبار رسمی
  • دستمال کاغذی بی تا، ۲۰۰ برگ، دولا، بسته ۴ عددی ، خرید از سالی مارکت
  • گیاهان موثر در لاغری و چربی خون بالا
  • انواع دفاتر دفتر دادگاه - موسسه حقوقی هامون
  • آنچه که باید درباره ی فعالیت شرکت بدانیم - موسسه حقوقی مهدی محمدزاده
  • سایت آموزش و پرورش مراغه | پازما
  • تعطیلی برخی مدارس آذربایجان شرقی بر اثر بارش برف در روز سه شنبه - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
  • فعالیت های کانون پرورش فکری و کانون زبان در مراغه گسترش می یابد - کانون
  • همدردی فانی با والدین دانش آموز مراغه ای - سایت خبری تحلیلی تابناك|اخبار ایران و جهان|TABNAK
  • پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید - ایسنا
  • پانا - رونمایی از سایت معاونت آموزش ابتدایی مراغه - صاحب‌خبر
  • این صفحه شما را به مطلب زیر هدایت می‌کند:

    امام صادق(ع) چه علومی تدریس می‌کرد؟/ ياران و شاگردان بزرگ امام - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

    برای مشاهده مطلب فوق، از لینک مقابل استفاده نمایید: امام صادق(ع) چه علومی تدریس می‌کرد؟/ ياران و شاگردان بزرگ امام - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
    عنوان فوق به صورت خودکار و توسط نرم‌افزار جستجوگر تولید شده‌است، لطفاً در صورتی‌که درخواست حذف این عنوان را دارید، کد ٢٠٢۵۵۴٩۵۵ را به همراه موضوع به ایمیل info@porsyar.com ارسال نمایید. متن و محتوای مربوط به عنوان فوق در وبسایت www.mehrnews.com منتشر شده است و ‌«مجله ایرانی» در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد. بیشتر بدانید
    با عنایت به اینکه سایت «مجله فارسی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)
    17-12-2017@09:46:03 GMT
    امام صادق(ع) چه علومی تدریس می‌کرد؟/ ياران و شاگردان بزرگ امام - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency امکانات Languages نتایج زنده جداول ورزشی ارز و سکه بورس قیمت کالا قیمت خودرو کتاب مهر مجلات مهر یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ × دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی پاسخ به سؤالات دینی؛ امام صادق(ع) چه علومی تدریس می‌کرد؟/ ياران و شاگردان بزرگ امام شناسهٔ خبر: 2881739 - چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲ > علومی، مانند فقه، تفسير قرآن، ادب و شعر، رجال و حديث، جغرافيا و ستاره شناسی و فيزيك و... توسط امام محمّد باقر و امام جعفر صادق ـ عليهما السّلام ـ تدريس می شد.

    به گزارش خبرنگار مهر، گروه دین و اندیشه برخی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسیده می شود را برای آگاهی مخاطبان ارائه می کند.

    آيا امام صادق(ع) مؤسس مذهب شيعه است؟

    همه امامان نور واحد هستند و براي اسلام خدمت كرده و در اين راه زحمات طاقت فرسايي را متحمل شدند. هر كدام بنابر موقعيت زمان و مكاني كه داشتند، وظايف خود را به انجام رساندند و اين زحمات در قالب هاي مختلف، مانند: قيام، صلح، سكوت و فعاليت ها سياسي و فرهنگي ظهور نمود. مثلاً در زمان حضرت علي(ع)، اقتضا مي‌كرد حضرت خانه‌نشين شود و در حكومت دخالتي نكند، اما در زماني ديگر، به امر حكومت اقدام نمايد. سيدالشهدا براي حفظ دين، جان خود و يارانش را نثار كرد. بنابر اين تمام امامان((ع) الگوي زندگي ما انسان‌ها و شيعيان در اوضاع مختلف هستند و مذهب شيعه منتسب به همه آن ها است.

    لذا علت اينكه به مذهب ما "مذهب جعفري "گفته مي شود، اين نيست كه امامان ديگر براي اسلام خدمت نكرده اند بلكه سبب ناميده شدن اين مذهب به مذهب جعفري، آن است كه دوره زندگي امام صادق(ع) مصادف بود با اواخر حكومت امويان و اوايل خلافت عباسيان و به سبب درگيري‌ها و اختلافاتي كه ميان اين دو خاندان به وجود آمده بود؛ فرصت خوبي براي فعاليتهاي فرهنگي پديد آمد كه امام صادق(ع) از آن بهره گرفت و شيعه را توسعه داد. امام با تشكيل حلقات درس و تبيين معارف و مباني تشيع، به نشر و تبليغ اسلام پرداخت و روايات بسيار زيادي را بيان فرمود. به همين جهت حيات مجددي در كالبد شيعه دميده شد و معارف و احكام شيعه بيش از هر زماني مطرح گرديد و نظم و ترتيب خاص و ارزنده‌اي به شيعه داده شد. بدين جهت اين مذهب را به امام جعفر صادق(ع) منسوب مي‌نمايند. زيرا علاوه بر تحكيم مباني آن، عمده احاديث اين مذهب نسبت به امامان ديگر - از اين امام بزرگوار نقل شده است. جالب اين كه در مجلس درس ايشان افراد زيادي شركت مي‌كردند. برخي از آنان مانند ابو حنفيه، مالك بن انس، جابر بن حيان و زرارة بن اعين، از اركان و بزرگان اهل سنت و شيعه به شمار مي‌آمدند. (۱)

    در واقع اصطلاح مذهب جعفري، اشاره به روش شيعيان در مسايل فقهي و احكام ديني، در مقابل مذاهب چهارگانه فقهي اهل سنت حنفي، مالكي، شافعي و حنبلي است. همان گونه كه به شيعيان در مسايل اعتقادي و نوع حكومت و سياست، مذهب علوي گفته مي‌شود.

    اما علت اینکه به مذهب ما مذهب جعفري گفته مي شود این است كه امام صادق(ع) در تبيين فقه شيعه و بيان و معرفي اسلام بيش ترين تاثير را داشته است. بيش ترين روايات فقهي مربوط به امام صادق(ع) است. فعاليت فرهنگي و يا جهاد بيش تر فرهنگي امام نيز به خاطر وضع سياسي و اجتماعي بود كه در عصر امام به وجود آمد، بدين معنا كه: پس از فشارهاي شديد بني اميه، در عهد امامت امام صادق(ع) بر اثر قيام‌ها و انقلاب هايي كه در سرزمين اسلامي برضد بني اميه بر پا شده بود و جنگ‌هاي خونيني كه در نهايت منجر به سقوط خلافت بني اميه گرديد، و همچنین زمينه خوبي كه امام باقر(ع) با نشر حقايق و معارف اسلامي مهيا كرده بود، براي امام صادق امكانات بيش تر و محيط مناسب تري براي نشر تعاليم ديني پيدا شد.

    آن حضرت در درگيري بين بني اميه و بني عباس، از فرصت استفاده نمود. به نشر تعاليم ديني پرداخت. شخصيت‌هاي علمي بسياري در فنون مختلف عقلي و نقلي مانند زراره، محمد بن مسلم، هشام بن حكم، جابر بن حيان و... پرورش داد. در حوزه درسي امام ششم، چهار هزار نفر محدث و دانشمند شركت مي كردند. (۲) از بزرگان و رجال علمي اهل سنت نيز مانند «ابوحنيفه»، قاضي سكوني، قاضي ابوالبختري و... افتخار شاگردي حضرت را پيدا كردند. (۳) و مجموعه عظيمي از معارف و تعاليم و احكام ديني در حوزه علمي امام صادق تبيين شود؛ و حضرت ميان تمام فرق و گروه هاي مسلمان چهره اي شاخص و سرشناس ظهور نماید. همچنین ائمه چهارگانه اهل سنت و ديگر بزرگان شان شاگردان و يا شاگرد شاگردان امام صادق (ع) بوده اند، و لذا سبب شد پيروي شيعه از فقه و مذهب اهل بيت با نام «جعفري» شناخته شود. (۴)

    مرحوم جعفرشهيدي مي نويسد:" آنكه در اخبار فقه شيعه تتبع كند خواهد ديد روايت هاى رسيده از امام صادق (ع) در مسائل مختلف فقهى و كلامى مجموعه‌اى گسترده و متنوع است و براى همين است كه مذهب شيعه را مذهب جعفرى خوانده‌اند. گشايشى كه در آغاز دهه سوم سده دوم هجرى پديد آمد موجب شد مردم آزادانه‌تر به امام صادق (ع) روى آورند و گشودن مشكلات فقهى و غير فقهى را از او بخواهند... د. دانشمندان از هيچ يك از اهل بيت رسول خدا به مقدار آنچه از ابو عبد الله روايت دارند نقل نكرده‌اند، و هيچ يك از آنان متعلمان و شاگردانى به اندازه شاگردان او نداشته‌اند، و روايات هيچ يك از آنان برابر با روايتهاى رسيده از او نيست. اصحاب حديث نام راويان از او را چهار هزار تن نوشته‌اند. نشانه آشكار امامت او خردها را حيران مى‌كند و زبان مخالفان را از طعن لال مى‌سازد. " (۵)

    پي‌نوشت‌ها:

    ۱. رك : محمدجواد مشكور، تاريخ شيعه و فرقه‌هاي اسلام تا قرن چهارم، بي نام، ص ۱۰۶ – ۱۰۵، رك:مهدي پيشوايي، سيره پيشوايان، قم، موسسه امام صادق (ع)، ۱۳۷۹ ش، چاب يازدهم، ص ۳۵۹.

    ۲. شيخ مفيد الار شاد، ص ۲۷۱، قم مكتبه بصيرتي.

    ۳. مهدي پيشوايي، سيره پيشوايان، ص ۳۵۹ به بعد، موسسه امام صادق (ع) چاب يازدهم، سال ۱۳۷۹ ش.

    ۴. رسول جعفريان، حيات فكري وسياسي امامان شيعه، ص ۳۴۵، از انتشارات انصاريان، زمستان سال ۱۳۷۹ ش.

    ۵. جعفر شهيدى، زندگانى امام صادق، بي نام، ص ۶۱، ر. ك: رسول جعفريان، حيات فكري و سياسي امامان شيعه، قم، انتشارات انصاريان، ۱۳۸۴ ش، چاپ هشتم، ص ۳۴۵.

    امام صادق(ع) از دیدگاه بزرگان اهل سنت

    در طول تاریخ بشر همواره کسانى بوده اند که پس از وفاتشان خلاء نبود آنها کاملاً حس شده است، اما اندیشمندان پس از آنها آن خلاء را بنوعى پرکرده اند، ولى کم هستند کسانى که پس از حیاتشان اندیشه خود آنها به کمک جامعه آمده و بر جامعه حاکم شود بگونه اى که اندیشمندان بعد از او پیرامون محور فکرى او بیندیشند. و امام جعفر صادق(علیه السلام) یکى از معدود کسانى است که خلاء وجودى حضرتش را جز اندیشه هاى والا و بلند او نتوانسته است پر کند. لذا او نه چون شمع است که از سوز و گدازش صحبت شود تا پروانه ها گرد آیند و نه چون خورشید است که از تابش نورش حرفى زده شود تا عوام راه جویند که او اظهر من الشمس است که پیران طریقت براى شناخت خود نیازمند مصاحبت وجود شریف اویند.

    لذا لزوماً براى شناخت بهتر او بدنبال راهروان راه کمال که از راه پیمودن طریقه‌ى مقدسه‌ى سلوک حضرتش به اوج قله سعادت دست یازیده اند و بهره وافر برده اند و در نهایت از بلنداى آن قله عظیم، معرفت و عشق را درک کرده و اعتراف به بزرگى و عظمت شخصیت شریفش نموده اند طى طریق خواهیم نمود و در این رهگذر از زبان معترف سالکان طریقتش سخن خواهیم گفت. و با استفاده از عنوان «ما قاله الاعلام فى فضائل الامام الصادق(علیه السلام)» ثمره نخل بارورش را بر تنگدستان خواهیم بخشید و با بر تن کردن جامه تقوى چون پاک باختگان، راه عزت و شرافت را خواهیم پیمود و تمام سعى و تلاش خود را در راه خدمت بخلق خدا بخاطر رضاى حق تعالى بکار خواهیم گرفت و در این آشفته بازار محبت و صداقت را پسندیده و با قلبى مطمئن به مسیر آخرت قدم خواهیم گذاشت.

    و اما از بزرگان علم و معرفت و محبان اهل بیت(علیهم السلام) زیادند کسانى که از محضر شریف حضرتش مستقیماً و یا غیر مستقیم بهره برده اند و درباره ایشان سخن ها گفته اند و مقالات با ارزش به رشته تحریر کشیده اند ولى ما در اینجا باختصار از کتب اهل سنت بطور مستند و مستدل نظر تنى چند از اعلام ایشان را درباره‌ى آن حضرت(علیه السلام) ذکر می‌کنیم.

    ۱ ـ امام مالک بن انس

    محمد بن زیاد ازدى گفت: شنیدم که مالک بن انس می گوید بر جعفر بن محمد الصادق(علیه السلام) وارد شدم بگونه اى که زیاد از من قدرشناسى می کرد و می فرمود «اى مالک تو را دوست دارم» و من از این بابت مسرور می گشتم و خدا را سپاس می گفتم و هیچگاه نشد که ایشان را ببینم مگر اینکه یا روزه داشتند و یا نماز می خواندند و یا مشغول به ذکر خداوند تبارک و تعالى بودند»

    و نیز گفته اند: «هیچگاه ندیدم ایشان را مگر بر سه خصلت نیک یا نماز می خواند و یا روزه دار بود و یا به تلاوت قرآن مشغول بود و هیچگاه ایشان را بی وضو ندیدم» (۱)

    ۲ ـ امام ابوحنیفه

    و ابوحنیفه فرموده است «فقیه تر از جعفر بن محمد به چشم ندیده ام» (۲)

    ۳ ـ امام شافعى

    ابن حجر عسقلانى گفته است: اسحاق بن را هویه گفت به شافعى گفتم: جعفر بن محمد نزد تو چگونه است؟ شافعى گفت: «ثقة» (۳)

    یعنى «مورد اعتماد و اطمینان کامل من است»

    ۴ ـ عمرو بن المقدام

    ابونعیم اصفهانى در کتابش بنام حلیة الاولیاء از عمرو بن المقدام نقل می کند که گفت «کنت اذا نظرت الى جعفر بن محمد علمت انه من سلالة النبیین»

    یعنى «چون نگاه به جعفر بن محمد می کردم می دانستم که او از سلاله پیامبران است» (۴)

    ۵ ـ ابن حبان

    و باز ابن حجر عسقلانى از قول ابن حبان درباره امام صادق(علیه السلام) می گوید:

    ابن حبان گفته: «وى از سادات اهل بیت است که فقیه و علیم و فاضل بود و به سخنش نیازمند بودیم» (۵)

    و در روایت دیگرى آمده است که وى تنها کسى بود که همه فقها و علما و فضلا محتاج و نیازمند سخنش بودند.

    ۶ ـ ابوحاتم

    و ذهبى در کتاب خود موسوم به تذکرة الحفاظ می نویسد قال ابوحاتم «ثقة لایسأل عن مثله» (۶)

    یعنى «امام صادق آن گونه مورد اطمینان است که از کسى همانند او سئوال نمی شود».

    ۷ ـ ابن ابى حاتم

    و در جاى دیگر ابن حجر عسقلانى در کتاب تهذیب التهذیب از ابن ابى حاتم نقل می کند که گفت از قول پدرش: جعفر الصادق ثقة لایسأل عنه. (۷)

    یعنى: «امام جعفر صادق(علیه السلام) شخصیت مورد اطمینانى است که نیاز نیست درباره او از کسى پرسش شود»

    ۸ ـ شهرستانى

    وى در کتاب خود موسوم به الملل و النحل درباره عظمت و بزرگى حضرت صادق(علیه السلام) می نویسد: «وى به جهت شدة محبتى که به اُنس با خدا داشت، وحشت داشت که با مردم تماس داشته باشد و همواره از مردم دورى می گزید و معتقد بود هر کس با غیر از خدا مأنوس شد متوجه وسواس می شود.»(۸)

    ۹ ـ ابن حجر هیثمى

    وى که یکى دیگر از مؤلفین بنام اهل سنت بشمار می آید در کتاب خود موسوم به الصواعق المحرقه موضوعى را در رابطه به اینکه شش فرزند از سلاله پاک محمد بن على(علیهما السلام) بدنیا آمدند که افضل و کاملتر از همه آنها امام جعفر صادق(علیه السلام) بودند که پس از وى خلیفه و وصى ایشان شدند و مردم از علوم منتشره ایشان به تمامى شهرها سخن گفته اند و پیشوایان بزرگى از او حدیث روایت کرده اند. (۹)

    ۱۰ ـ عبدالرحمن بن الجوزى

    ابن جوزى که خود از عرفاء بنام اهل سنت می باشد و از مؤلفین مشهور جهان اسلام است در کتابش موسوم به صفة الصفوة می‌نویسد «کان (جعفر بن محمد) مشغولا بالعبادة عن حب الریاسة» (۱۰)

    یعنى: جعفر بن محمد شخصیتى بود که مشغولیت فراوانش به عبادت او را از عشق ریاست بازداشته و سیراب کرده بود.

    ۱۱ ـ شبلنجى

    این عارف بزرگ ربانى نیز که یکى دیگر از مؤلفین مشهور اهل سنت است در کتاب معروفش به اسم نورالابصار نوشته است: «کان جعفر الصادق(رضى الله عنه) مستجابالدعوة و اذا سأل الله شیئاً لم یتم قوله الا و هو بین یدیه» (۱۱)

    یعنى: جعفر صادق(رضى الله عنه) مستجاب الدعوه بود و دعایش همیشه مورد قبول حق تعالى واقع می شد و چون از خداوند چیزى می خواست هنوز قولش پایان نیافته بود چیز مورد نظر برایش مهیا بود.

    ۱۲ ـ ابن خلکان

    این مؤلف مشهور و بنام اهل سنت نیز در کتاب خود موسوم به وفیات الاعیان اظهار داشته است: «و کان من سادات اهل البیت و لقب بالصادق لصدقه فى مقالته... و کان تلمیذه ابوموسى جابر بن حیان الصوفى الطرسوسى قدألف کتاباً یشتمل على ألف ورقة تتضمن رسائل جعفر الصادق وهى خمس مأة رسالة» (۱۲)

    یعنى: حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام) از سادات اهل بیت(علیهم السلام) بشمار می رود و بدلیل راستگویى در گفتارش ملقب به صادق شده است ... و ابوموسى جابر بن حیان یکى از شاگردان اوست که کتابى مشتمل بر هزار برگ تألیف نموده که متضمن رساله هاى امام جعفر صادق(علیه السلام) است که مقدار آنها به پانصد رساله مىرسد.

    ۱۳ ـ خیر الدین الزرکلى:

    وى یکى دیگر از مؤلفین بنام اهل سنت می باشد که تألیفات ارزشمندى را از خود به یادگار گذاشته است او در کتاب الاعلام درباره امام جعفر صادق(علیه السلام) نوشته: «کان من أجلّاء التابعین و له منزلة رفیعة فى العلم. أخذ عنه جماعة، منهم الإمامان ابوحنیفة و مالک و لقب بالصادق لأنه لم یعرف عنه الکذب قط له اخبار مع الخلفاء من بنى العباس و کان جریئاً علیهم صداعاً بالحق» (۱۳)

    یعنى: امام جعفر صادق(علیه السلام) از بزرگان تابعین بشمار می رود و در علم و دانش داراى منزلتى رفیع است و جماعت زیادى از او کسب علم کردهاند که از جمله آنها دو نفر از پیشوایان اهل سنت امام ابوحنیفه و امام مالک هستند و لقبشان صادق است بخاطر اینکه هرگز کسى از او کذب نشنیده است و در خبرهاى مربوط به او آمده است که وى براى اعتلاء حق پیوسته علیه خلفاى بنى عباس در ستیز بوده و به مبارزه پرداخته است.

    ۱۴ ـ محمد فرید وجدى

    این نویسنده بنام نیز که یکى از اندیشمندان بزرگ اسلام و صاحب تألیفات متعددى مىباشد در دائرة المعارف مشهور خود از امام جعفر صادق((علیه السلام)) صحبت به میان آورده و بعنوان یک سنى مذهب می نویسد: «ابوعبدالله جعفر الصادق بن محمدالباقر بن على زین العابدین ابن الحسین بن على ابن ابیطالب هو احد الأئمة الأثنى عشر على مذهب الامامیة کان من سادات اهل البیت النبوی، لقب الصادق لصدقه فى کلامه کان من افاضل الناس» (۱۴)

    یعنى: ابوعبدالله جعفر الصادق فرزند محمد باقر فرزند على زین العابدین فرزند حسین فرزند على فرزند ابیطالب یکى از ائمه دوازده گانه مذهب امامیه است وى از سادات نبوى(صلى الله علیه وآله) می باشد و به دلیل صداقت در گفتارش به صادق ملقب شده است و یکى از بزرگان زمان خود در میان مردم است.

    ۱۵ ـ ابو زهره

    محمد ابوزهره از دیگر نویسندگان جهان اسلام و از اندیشمندان بنام در کتابى که به نام الامام الصادق به رشته تحریر کشیده است درباره حضرت مىنویسد: «امام صادق(علیه السلام) در طول مدت زندگى پربرکتش همیشه در طلب حق بود و هرگز پردهاى از ریب و شک و تردید بر قلب او مشاهده نشد و کارهایش به مقتضیات کجاندیشى سیاستمداران زمانش رنگ نباخت و لذا هنگامى که رحلت فرمود عالم اسلامى فقدان او را کاملا حس کرد زیرا که یاد او هر زبانى را عطرآگین مىساخت و همه علماء و اندیشمندان بر فضل او اجماعاً معترفند»

    و اضافه می کند «علماء اسلام در هیچ مسألهاى آنگونه که بر فضل امام صادق و دانش او اجماع نمودهاند علیرغم اختلاف طوائفشان در امرى به این شکل اجماع ننمودهاند و تعداد زیادى از ائمه اهل سنت هستند که معاصر با ایشان بودند و هم عصر با ایشان زیسته و از محضر مبارکشان فیض بردهاند و بدین سان وى به پیشوایى علمى زمانش کاملا شایسته بوده همچنانکه این شایستگى را قبل از او پدر و جدش و نیز عمویش زید رضى الله عنهم اجمعین داشته اند و همه پیشوایان راه هدایت به آنها اقتداء نموده و از حرفهاى آنها اقتباس نموده اند» (۱۵)

    ۱۶ ـ ابن الصباغ مالکى

    این نویسنده نامدار اهل سنت نیز که در کتاب خود بنام الفصول المهمة در ارتباط با مناقب امام جعفر صادق(علیه السلام) مطالب قابل توجهى را ذکر نموده است در این باره می نویسد: «مناقب جعفر الصادق(علیه السلام) فاضلة أو صفاته فى الشرف کاملة، و شرفه على جبهات الأیام سائلة، و أندیة المجد و الغر بمفاخره و مآثره آهلة» (۱۶)

    ۱۷ ـ عبدالله بن شبرمة

    ابونعیم اصفهانى در کتاب معروفش بنام حلیة الأولیاء بنقل از ابن شبرمة در باب احتجاج امام صادق(علیه السلام) می نویسد: «امام جعفر به هنگامى که من و ابوحنیفه به محضر ایشان وارد شدیم به ابن ابى لیلى فرمودند چه کسى با شماست؟ پس از معرفى ابوحنیفه(رضی الله عنه) بین امام جعفر الصادق(علیه السلام) و ابوحنیفه سؤالاتى رد و بدل شد و در قسمتى از آن سؤالات امام جعفر صادق(علیه السلام) به ابوحنیفه گفت: «کدامیک از جهت کیفر و عقاب عظیمتر است؟ آدم کشى یا زنا؟» ابوحنیفه جواب داد: آدم کشى. امام فرمود: «پس به درستى که خداوند عزّ و جلّ شهادت دو نفر در آدمکشى پذیرفته و در زنا نپذیرفته مگر اینکه چهار نفر باشند، سپس گفت: «کدامیک از این دو عبادت عظیمترند. نماز یا روزه؟» ابوحنیفه جواب داد: نماز. فرمود: «پس چگونه است که حائض قضاى روزه دارد اما نمازهایش قضا نمی شود!» لذا بصراحت ابوحنیفه را از قیاس دین با رأى خودش بازداشت و فرمود: «از خدا بترس و دین را به رأیت قیاس مکن» (۱۷)

    و باز ابونعیم اصفهانى در همین کتاب به نقل از ابن بسطام می نویسد: «کان جعفر بن محمد یطعم حتى لایبقى لعیاله شیءٌ» (۱۸) یعنى: جعفر بن محمد به هنگام اطعام، فقیران را به گونهاى طعام می داد که چیزى براى خانواده اش باقى نمی گذاشت.

    و در جلد سوم این کتاب در صفحه ۱۹۸ نوشته است: تعداد زیادى از تابعین از امام صادق(علیه السلام) حدیث روایت نمودهاند که از میان آنها مىتوان یحیى بن سعید الأنصارى، و ایوب سختیانى و أبان بن تغلب و ابوعمرو بن المعلاء و یزید بن عبدالله بن بن الهاد را نام برد. مضافاً اینکه ائمه و أعلام اهل سنت مانند مالک بن انس و شعبة بن الحجاج و سفیان ثورى و ابن جریح و عبدالله بن عمر و روح بن القاسم و سفیان بن عیینة و سلیمان بن بلال و اسماعیل بن جعفر و حاتم بن اسماعیل و عبدالعزیز بن مختار و وهب بن خالد و مسلم بن حجاج نیز از ایشان حدیث روایت نمودهاند.

    وى به گونه اى که ذهبى در کتاب تذکرة الحفاظ یاد کرده است فرزند محمد بن على بن حسین بن على بن ابیطالب(علیهم السلام) است. و از قبیله بنی هاشم است. روز یکشنبه و بنا به روایت دیگرى روز دوشنبه در حالى که سیزده شب از ماه ربیع الاول باقى بود در سال ۸۳ هجرى در مدینه منوره دیده به جهان گشود وهمزمان با روز ولادت رسول اعظم حضتر محمد بن عبدالله(صلى الله علیه وآله) می باشد و در سال ۱۴۸ هجرى در سن ۶۸ سالگى بدست منصور دوانیقى به شهادت رسیده و به دیار باقى شتافتند و در جنة البقیع در کنار قبرى که پدر بزرگوارشان امام باقر(علیه السلام) و جدشان امام على زین العابدین(علیه السلام) قرار داشتند مدفون گردیدند.

    پى نوشتها:

    ۱ ـ تهذیب التهذیب ج ۲ ص ۱۰۴ ابن حجر عسقلانى.

    ۲ ـ تذکرة الحفاظ، ج ۱، ص ۱۶۶

    ۳ ـ تهذیب التهذیب، ج ۲، ص ۱۰۳

    ۴ ـ حلیة الاولیاء، ج ۳، ص ۱۹۳

    ۵ ـ تهذیب التهذیب، ج ۲، ص ۱۰۴

    ۶ ـ تذکرة الحفاظ، ج ۱، ص ۱۶۶

    ۷ ـ تهذیب التهذیب، ج ۲، ص ۱۰۳

    ۸ ـ الملل و النحل، ج ۱، ص ۱۶۶.

    ۹ ـ ابن حجر هیثمى: الصواعق المحرقة، ص ۱۲۰

    ۱۰ ـ صفة الصفوة، ج ۲، ص ۱۶۸، رقم ۱۸۶

    ۱۱ ـ نورالابصار، ص ۱۷۰

    ۱۲ ـ وفیات الأعیان، ج ۱، ص ۲۹۱

    ۱۳ ـ الاعلام، ج ۲، ص ۱۲۱

    ۱۴ ـ دائرة المعارف، ج ۳، ص ۱۰۹

    ۱۵ ـ الإمام الصادق، ص ۶۵ و ۶۸

    ۱۶ ـ الفصول المهمة، ص ۲۳۰

    ۱۷ ـ حلیة الأولیاء، ج ۳، ص ۱۹۶

    ۱۸ ـ حلیة الأولیاء، ج ۳، ص ۱۹۴

    امام صادق(ع) چه علومي را تدريس مي كرد؟ آيا آن حضرت كتاب هم نوشته اند؟ و آيا شرايط زماني ایشان مثل شرايط زماني امام محمد باقر(ع) براي نشر اسلام مساعد بود؟

    خاندان رسالت و اهل بيت نبوّت، محور دانش و ذخاير تمام علوم بوده اند، حرمتشان در ميان امّت اسلامي، نه فقط از جهت خويشاوندي با پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ بلكه بر اساس ارزشهاي معنوي و اخلاقي و علمي آنان بوده و هست. امام صادق ـ عليه السّلام ـ در حدود سي و پنج سال را با پدر گراميش امام باقر ـ عليه السّلام ـ بنيانگذار دانشگاه اهل بيت گذراند... . حلقه هاي درسي را كه در مسجد مدينه و بيرون از آن زير نظر پدر بزرگوارش امام باقر ـ عليه السّلام ـ داير بود درك كرد در اين حلقه هاي درس همچنانكه منابع موثق تأكيد دارند صدها طالب علم و دانشمند از نقاط مختلف بلاد اسلامي، حضور مي يافتند و او در كنار پدر علوم دين و اسرار هستي و هر آنچه را كه از پدرانش و آنها از پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ به ارث برده بودند مي آموخت. [۱]

    محضر درس امام محمّد باقر ـ عليه السّلام ـ و امام جعفر صادق ـ عليه السّلام ـ مسجد شهر مدينه بود و علومي، مانند فقه، تفسير قرآن، ادب و شعر، رجال و حديث، جغرافيا و ستاره شناسي و فيزيك و... توسط امام محمّد باقر و امام جعفر صادق ـ عليهما السّلام ـ تدريس مي شد. [۲]

    ابو زهره درباره امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي گويد:"علماي اسلام با تمام اختلاف نظرها و تعدد مشربهايشان در فردي غير از امام صادق ـ عليه السّلام ـ و علم او اتفاق نظر ندارند. " و يا ابو حنيفه درباره امام مي گويد:"دانشمندترين مردم كسي است كه به آراء و نظرهاي مختلف علماء در مسائل، احاطه داشته باشد. " و امام صادق ـ عليه السّلام ـ نيز همچون جدش اميرالمؤمنين مي فرمود:"قبل از آنكه مرا نيابيد بپرسيد. "[۳]

    دوره امام باقر و صادق ـ عليهما السّلام ـ عصر گسترش علوم اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ در زمينه هاي مختلف بود، اين مسأله دربارة امام صادق ـ عليه السّلام ـ بيشتر صدق مي كند و اين به دليل مصادف شدن بخشي از دوران امامت آن حضرت، با فضاي باز سياسي بود كه در نتيجه درگيري سياسي كه منجر به انقراض امويان از يك سو و روي كار آمدن بني عباس از سوي ديگر به وجود آمده بود. [۴]

    شاگردان سرشناس آن حضرت از احاديث و پاسخ هاي آن حضرت به مسائل تعداد چهارصد كتاب به رشته تحرير در آوردند كه در دوران پس از وي به اصول اربعة حاءة معروف شده است و كليني و شيخ صدوق و طوسي در نوشتن كتب چهارگانه خود آنها را مرجع خود قرار دادند. [۵]

    و ابن قتيبه در كتاب ادب الكاتب گفته كه كتاب جفر را امام صادق نوشته و در آن است آنچه مردم به آن احتياج دارند و ... و روايت شده كه آن حضرت محلّي داشت براي عامّه و خاصّه كه مردم از اقطار عالم به خدمتش مي رسيدند [۶] البته ناگفته نماند كه برخي از كتابها به آن حضرت منتسب است كه توسط شاگردانش تاليف شده است مثل توحيد مفضل و ...

    اينگونه مي توان نتيجه گيري كرد كه در زمان امام صادق ـ عليه السّلام ـ حركت علمي جان تازه اي گرفت و اين خيزش علمي به دورترين نقاط نيز راه يافت و علوم مختلف با توجه به نياز اجتماع و ظرفيتهاي موجود توسط امام صادق تدريس شد و كتابهاي زيادي توسط شاگردان امام به رشته تحرير درآمد.

    جهت كسب اطلاع بيشتر به كتاب هاي عماد زاده اصفهاني كه درباره زندگاني امام صادق نگاشته است و به كتاب آقاي فضل الله كمپاني مراجعه فرمائيد.

    پي نوشتها:

    [۱] . المعروف الحسيني، هاشم، سيرة الائمة اثني عشر، ترجمه محمّد رخشنده، تهران، انتشارات امير كبير، ۱۳۷۳ ش، ج ۲، ص ۲۵۷.

    [۲] . مركز مطالعات استراسبورگ، مغز متفكر جهان شيعه، ترجمه ذبيح الله منصوري، تهران، انتشارات جاويدان، چاپ سوم، ۱۳۵۶، ص ۲۶ الي ۲۸؛ جعفريان، رسول، حيات فكري امامان معصوم، قم، انتشارات انصاريان، چاپ ششم، ۱۳۸۱ ش، ص ۳۳۲.

    [۳] . حيات فكري و سياسي امامان شيعه، همان، ص ۳۳۱.

    [۴] . همان، ص ۳۴۵.

    [۵] . سيرة الائمة اثني عشر، همان، ج ۲، ص ۲۶۰.

    [۶] . قمي، شيخ عباس، منتهي الامال، قم، انتشارات هجرت، چاپ يازدهم، بي تا، ج ۲، ص ۲۳۷.

    جريان شهادت امام صادق(ع) را به طور مفصل توضيح دهيد؟

    وقتي منصور دوانقي در سال ۱۳۶ هجري به خلافت رسيد و حكومت خود را تثبيت كرد، دوران اختناق شديد بر شيعيان شروع شد وي قصد داشت كه همه شخصيت‌هاي برجسته خاندان علي ـ عليه السّلام ـ را از سر راه خود بردارد به همين خاطر، بارها امام صادق ـ عليه السّلام ـ را بحضور طلبيده و او را مورد بازجوئي قرار داد. تا اين‌كه بالاخره در سال ۱۴۸ هـ ق بوسيله عامل خود در مدينه آن امام را مسموم و به شهادت رسانيد.

    امام صادق ـ عليه السّلام ـ در سال ۱۱۴ به امامت رسيد. دوران امامت آن حضرت مصادف بود با اواخر حكومت امويان كه در سال ۱۳۲ به عمر آن پايان داده شد و اوايل حكومت عباسيان كه از اين تاريخ شروع شد.

    در ميان ائمه اطهار ـ عليهم السّلام ـ عصر امام صادق ـ عليه السّلام ـ منحصر به فرد بوده زيرا آن دوره از نظر سياسي، دوران ضعف حكومت بني‌اميه و قدرت بني‌عباس بوده است با قدرت گرفتن بني‌عباس، آنها از وجود مبارك امام صادق ـ عليه السّلام ـ بيمناك بودند و در صدد شهادت آن حضرت برآمدند. هنگامي كه ابوالعباس (اولين خليفه عباسي) از دنيا رفت برادرش منصور دوانقي كه مردي ستمگر و خونريز بود به مقام خلافت رسيد. وي پس از اين‌كه به مقام خلافت رسيد از كثرت شيعيان و پيروان امام صادق ـ عليه السّلام ـ اطلاع يافت. منصور بخوبي مي‌دانست كه پيشواي ششم شيعيان، مركز ثقل مبارزات اسلامي، به شمار مي‌روند، لذا چندين مرتبه تصميم به قتل آن حضرت مي‌گيرد ولي هربار بنابه عللي از قتل آن حضرت منصرف مي‌شود. وي همواره از فعاليت امام صادق ـ عليه السّلام ـ سخت نگران بود. محبوبيت عمومي و عظمت علمي امام ـ عليه السّلام ـ بر اين بيم و نگراني مي‌افزود. [۱]

    به علاوه منصور شيعيان را نيز در مدينه به شدّت تحت كنترل و مراقبت قرار داده بود به طوري كه در مدينه جاسوساني داشت كه گزارش آنها را به او مي‌دادند و كساني را كه با امام صادق ـ عليه السّلام ـ رفت و آمد داشتند، گردن مي‌زدند".[۲] امام ـ عليه السّلام ـ نيز ياران خود را از همكاري با دربار خلافت منع مي‌كرد تا كمكي به ستمگران نشود. لذا مي‌فرمود: "من دوست ندارم كه براي آنها (بني‌ عباس) گرهي بزنم يا درِ مشكي را ببندم، هر چند در برابر آن پول بسياري بدهند زيرا كساني كه به ستمگران كمك كنند در روز قيامت در سراپرده‌‌اي از آتش قرار داده مي‌شوند تا خدا ميان بندگان خود حكم كند. "[۳] "روزي منصور دوانقي به امام صادق ـ عليه السّلام ـ نوشت: چرا مانند ديگران نزد ما نمي‌آيي؟ امام در پاسخ نوشت: ما (از لحاظ دنيوي) چيزي نداريم كه براي آن از تو بيمناك باشيم و تو نيز از جهات اُخروي چيزي نداري كه به خاطر آن به تو اميدوار گرديم و... منصور نوشت: بياييد ما را نصيحت كنيد. امام پاسخ داد: اگر كسي اهل دنيا باشد تو را نصيحت نمي‌كند واگر هم اهل آخرت باشد نزد تو نمي‌آيد".[۴]

    به همين علّت، منصور دوانقي به تكريم و احترام ديگران پرداخت تا امام را تحقير كند. سخنگوي بني‌ عباس در شهر مدينه اعلام كرد كه: جز مالك بن انس و ابن ابي ذئب كسي حق ندارد در مسائل اسلامي فتوا بدهد".[۵] به دنبال اين جريان حكومت وقت با تمام امكانات خود به طرفداري از مالك و ترويج و تبليغ وي پرداخت تا از اين رهگذر، مردم را از مكتب امام صادق ـ عليه السّلام ـ دور كند. روزي منصور به مالك گفت: اگر زنده بمانم فتاواي تو را مثل قرآن نوشته به تمام شهرها خواهم فرستاد و مردم را وادار خواهم كرد به آنها عمل كنند".[۶] مي‌توانيم بگوييم كه دوران منصور يكي از پر اختناق‌ترين دوره‌هاي تاريخ اسلام بود و امام صادق ـ عليه السّلام ـ 10 سال از اواخر عمر خود را در چنين دوراني سپري ساخت، منصور بعد از اين‌كه متوجه شد كه نمي‌تواند از نظر علمي و شخصيتي امام صادق ـ عليه السّلام ـ را مغلوب سازد به فكر حذف و شهادت آن حضرت افتاد، تا اين‌كه بعد از چندين مرتبه كه شبانه به منزل آن حضرت يورش بردند و در دل شب از منزل بيرون كشيدند و به تبعيد مجبور ساختند، بالاخره در سال ۱۴۸ (بيست و پنجم شوال) بوسيله سمّ آن امام بزرگوار را مسموم و به شهادت رسانيدند".[۷]

    مرحوم مطفر در كتاب الامام الصادق ـ عليه السّلام ـ بعد از بيان شهادت آن حضرت در سال ۱۴۸ هـ ق مي‌گويد: "تمام نويسندگان شيعه بر اين عقيده مي‌باشند كه منصور توسط عامل خود در مدينه بوسيله سمّ آن حضرت را به شهادت رسانيد و علاوه بر تمام موّرخين، و نويسندگان شيعه عدّه‌اي از بزرگان اهل سنت نيز شهادت آن حضرت را بوسيله سمّ مي‌دانند از جمله آنها صاحب كتاب "نورالابصار"[۸] "تذكرة الخواص" و "الصواعق المحرقه" و... را مي‌توان نام برد".[۹] (به علاوه مسعودي در مروج الذهب جلد ۲، ص ۲۱۲، ابن الصباغ مالكي در الفصول المهمه ص ۱۲۰ و... به موضوع مسموم شدن امام صادق ـ عليه السّلام ـ اشاره كرده‌اند).

    معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:

    ۱. سيره پيشوايان، مهدي پيشوايي.

    ۲. دور نمايي از زندگاني امام جعفر صادق(ع)، عقيقي بخشايشي.

    ۳. منتهي الامال، شيخ عباس قمي.

    ۴. الارشاد، شيخ مفيد، ترجمه رسولي محلاتي.

    پي نوشتها:

    [۱] . مجلسي در بحارالانوار، فصل مستقلي را به برخوردهاي ميان امام صادق ـ عليه السّلام ـ و منصور اختصاص داده است. ر. ك: ج ۴۷، ص ۱۶۲ ـ ۲۱۲.

    [۲] . طوسي، اختيار معرفة الرجال (معروف به رجال)، تحقيق، حسن مصطفوي، مشهد، دانشگاه مشهد، ص ۲۸۲.

    [۳] . حر عاملي، وسائل الشيعه، بيروت، داراحياء التراث العربي، ج ۱۲، ص ۱۲۹.

    [۴] . مجلسي، بحارالانوار، ج ۴۷، ص ۱۸۴.

    [۵] . ابن خلكان. وفيات الاعيان، تحقيق: دكتر احسان عباس، قم، منشورات الرضي، چاپ ۲، ج ۴، ص ۱۳۵.

    [۶] . ذهبي، شمس‌الدين محمد، تذكرة الحفاظ، بيروت، داراحياء التراث العربي، ج ۱، ص ۲۱۲.

    [۷] . عقيقي بخشايشي، دورنمائي از زندگاني امام جعفر صادق ـ عليه السّلام ـ، انتشارات نسل جوان، ص ۳۰۹.

    [۸] . نورالابصار، شبلنجي، ص ۱۴۴، ابن حجر هيثمي مكي در الصواعق المحرقه، ص ۱۲۰.

    [۹] . مطفري، محمدحسين، الامام صادق ـ عليه السّلام ـ النجف، انتشارات حيدريه، ج ۲، ص ۱۱۲.

    نقش امام صادق(ع) در علوم و تمدن اسلامي چه بوده است؟

    آگاهي از معارف ديني و علوم بشري در راستاي هدايت تشريعي، احياء تفكر اسلامي و فرهنگ غني شيعه به منظور اداره امور مسلمين در ابعاد فردي و اجتماعي، لازمه امامت است. حضور علمي امام صادق ـ عليه السلام ـ در عصر خود و بي نقص بودن نظريات ايشان و آشكار نمودن علم خود حاكي از آن است كه ساير امامان به اندازه ايشان فرصت و موقعيت مناسب پيدا نكردند تا فرهنگ ناب اسلام را تبيين نمايند. بي شك اقدامات علمي امام در حيات ارزشمندش مرهون وضعيت سياسي، فرهنگي و اجتماعي منحصر به فرد آن عصر و اقدامات امام محمد باقر ـ عليه السلام ـ در راستاي اعتلاي فرهنگ شيعه و زمينه ساز براي تأسيس دانشگاه بزرگ جعفري مي باشد.

    در زمان حيات امام ششم فشار و اختناق نسبت به شيعيان به دليل درگيري بر سر قدرت بين دو قطب امويان و عباسيان كمتر از دوران ساير ائمه بود. از طرف ديگر عباسيان به دليل استفاده از شعار "الرضا من آل محمد" در قيام خود، ابتدا و بالاجبار موضع متعادل تري نسبت به دوران امامان بعدي داشتند.

    حركت فرهنگي و علمي امام در عصر جنبش فكري و فرهنگي مسلمانان شكل گرفت. در اين زمان عطش شديدي از سوي مسلمين براي يادگيري و علم آموزي مشاهده مي شد و علت آن علاوه بر تعاليم متعالي اسلام درباره علم آموزي، حضور تازه مسلماناني بود كه داراي سابقه اي درخشان و تمدني كهن و پربار بودند؛ لذا امام صادق(ع) با توجه به شرائط ملحوظ و وجود بستر مناسب فكري و فرهنگي و آمادگي جو غالب جامعه كه در تداوم حركت عظيم علمي و فرهنگي حضرت باقر العلوم بود، و دانشگاه بزرگ جعفري را تأسيس كرد. از جمله علومي كه امام تدريس كردند؛ فقه: حديث، تفسير، اخلاق، هيأت، جغرافيا، سياست، اقتصاد، علوم فلكي، طب، كيميا، رياضيات، جبر، فيزيك، نور، اتم و تاريخ بود.

    بي شك عمده ترين نقش امام در گسترش علوم را مي توان پرورش شاگردان متخصص دانست كه هر كدام از آنان با استدلال هاي نوين، خصم خود را به زانو در مي آوردند. در مكتب امام صادق ـ عليه السلام ـ و دانشگاه بزرگ جعفري شاگردان بسياري به كسب علم و فضيلت مي پرداختند كه برخي از مورخان عدد آن ها را (۴۰۰۰) نوشته اند.

    دانشمنداني از اين دانشگاه در رشته هاي فقه، تفسير، تاريخ اديان، كلام و ساير علوم آن عصر برخاسته اند. تخصص در مكتب امام صادق ـ عليه السلام ـ رعايت مي شد؛ مثلا حمران به اعين در علم قرائت قرآن، ابان بن تغلب در علم عربيت، زراره در فقه، مومن طاق در كلام الهي، طيار در جبر و اختيار، هشام بن سالم در توحيد و هشام بن الحكم در امامت، تبحر و تخصص كامل يافته بودند و هرگاه شخصي در يكي از رشته هاي علوم آن زمان سوالي مطرح مي كرد، چه بسا امام پاسخ او را به يكي از شاگردان خود كه در آن رشته مهارت داشت واگذار مي فرمود. به هر حال، در ميان اين شاگردان، هشام بن حكم سرآمد شاگردان مكتب جعفري بود. با اين كه جوان بود امام ـ عليه السلام ـ او را بر ديگران مقدم مي داشت و درباره علت احترامش مي فرمود: "هشام به دل و زبان و دستش ما را ياري مي كند. " هشام چنان در علم كلام و عقايد مذهبي ورزيده بود كه مطالب را به شيوه اي جديد و بي سابقه بيان مي كرد و در اثبات خداوند جهان و صفات جلال و جمال او استدلال هاي نوين بكار مي برد. به ديگر سخن، هشام از لحاظ استدلال و منطق روشي تازه برگزيده بود. در مناظره و مجادله و بحث آزاد بي نظير بود. دانشمندان و متخصصان اين فن او را به استادي قبول داشتند و از مناظره با او بيمناك بودند. يحيي بن خالد برمكي، وزير هارون الرشيد مجالس بحث آزاد و مناظره در مسائل كلامي تشكيل مي داد كه رياست آن را هشام بر عهده داشت. گاهي اتفاق مي افتاد دانشمندي بنام، كه هشام را نديده بود در مناظره اي شكست مي خورد و از شكست خود حدس مي زد كه طرف مناظره او هشام بن الحكم است. [۱]

    سخن از نقش امام صادق ـ عليه السلام ـ در علوم و تمدن اسلام بلكه جهان را نمي توان در چند صفحه بيان كرد. اما همين قدر كه بدانيم حضرت چهار هزار شاگرد در رشته هاي گوناگون تربيت كرده و بسياري از ايشان در رشته هاي خود سرآمد روزگار بوده اند و در سرتاسر ممالك اسلامي و غير اسلامي پراكنده شدند؛ پي به نقش حياتي امام در علوم و تمدن جهان مي بريم و تصديق خواهيم كرد روايتي را كه بيان مي دارد، هيچ علم صحيحي به وجود نخواهد آمد مگر آن كه خواستگاهش اهلبيت ـ عليهم السلام ـ باشد.

    پي نوشتها:

    [۱] صفائي، احمد؛ هشام بن الحكم، دفتر نشر آق؛ ۱۳۵۹؛ پيشگفتار، چاپ دوم.

    ياران و شاگردان بزرگ حضرت امام صادق(ع)

    امام جعفر صادق ـ عليه السّلام ـ داراي اصحاب و شاگردان بسياري بوده و علما و راويان زيادي از آن حضرت بهره برده اند تا آنجا كه حديث شناسان و رجال دانان، شاگردان و اصحاب آن بزرگوار را چهار هزار نفر ذكر كرده اند، [۱] به برخي از ياران و شاگردان بزرگ امام صادق ـ عليه السّلام ـ اشاره مي شود:

    شاگردان فقهي امام:

    ۱. ابان بن تغلب ابو سعيد البكري الجريري، [۲] وي حضور امام سجاد و امام محمد باقر و امام جعفر صادق ـ عليهم السّلام ـ را درك كرده و از آنها نقل روايت نموده و نزد ايشان مورد وثوق و صاحب منزلت خاصي بوده است. امام باقر ـ عليه السّلام ـ به ابان فرمود: در مسجد مدينه بنشين و براي مردم فتوي و احكام الهي را بيان كن زيرا من دوست دارم در ميان پيروان من كساني مانند تو ديده شود. [۳]

    ۲. زرارة بن اعين شيباني، كه جميع فضائل در او جمع بوده، وي قاري و فقيه و متكلم و شاعر و اديب و در آنچه نقل مي كرد راستگو بود [۴] و روايات زيادي را از امام سجاد و امام باقر و امام صادق ـ عليهم السّلام ـ نقل كرده است. [۵]

    ۳. ثابت بن دينار ابوصفيه الأزدي ابو حمزه ثمالي، او محضر امام زين العابدين و امام باقر و امام صادق ـ عليهم السّلام ـ را درك كرد و از اين بزرگواران روايت نقل كرده و در نقل حديث مورد اعتماد و ثقه است و امام صادق ـ عليه السّلام ـ در مورد او فرمود: ابوحمزه ثمالي در زمان خود، سلمان است. [۶]

    ۴. بريد بن معاويه عجلي كوفي، از اصحاب مورد و ثوق امام باقر و امام صادق ـ عليهما السّلام ـ كه نزد ايشان داراي مقام خاصي بود و در زمان امام صادق ـ عليه السّلام ـ از دنيا رفت. [۷]

    شاگردان متكلم امام:

    ۱. محمد بن علي بن نعمان كوفي معروف به مومن طاق، دشمنان به او لقب شيطان الطاق دادند، و از امام زين العابدين و امام باقر و امام صادق ـ عليهم السّلام ـ روايات زيادي نقل كرده است. و داراي كتاب هاي متعدد از جمله؛ الامامة، كلامه علي الخوارج و كتاب مجالسة مع ابي حنفيه و المرجعه و... است. [۸]

    ۲. هشام ابن حكم كندي، كه از امام صادق و امام موسي كاظم ـ عليهم السّلام ـ نقل حديث كرد و مورد وثوق و داراي كتاب هاي متعدد از جمله؛ امامة، كتاب رد بر زنادقه و... است. [۹]

    ۳. عبدالله بن ابي يعفور عبدي كوفي، مورد وثوق و در ميان اصحاب، صاحب عظمت و نزد امام صادق ـ عليه السّلام- اگرامي بود و در زمان حضرت از دنيا رفت. [۱۰]

    شاگردان علم حديث و محدثين معتبر:

    ۱. جابر بن يزيد جعفي كوفي، وي محضر امام باقر و امام صادق ـ عليهما السّلام ـ را درك كرد و در زمان امام صادق ـ عليه السّلام ـ از دنيا رفت و داراي كتاب هاي متعدد از جمله؛ كتاب نوادر، جمل، مقتل اميرالمومنين ـ عليه السّلام ـ، و مقتل امام حسين ـ عليه السّلام ـ است. [۱۱]

    ۲. فضيل بن يسار بصري، [۱۲] ثقه و از امام باقر و امام صادق ـ عليهما السّلام ـ روايت نقل كرده و در زمان امام صادق ـ عليه السّلام ـ از دنيا رفت. [۱۳]

    ۳. اسحاق بن عمار صيرفي كوفي، از اصحاب امام صادق و امام موسي كاظم ـ عليهما السّلام ـ است، علماي رجال در حق او گفته اند: كه او شيخ اصحاب ما و ثقه است. [۱۴]

    ۴. فيض ابن المختار كوفي، ثقه و از روات امام باقر و امام صادق و امام موسي كاظم ـ عليهم السّلام ـ است و صاحب كتاب مي باشد. [۱۵]

    معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:

    ۱. شيخ طوسي، رجال، ص ۱۴۳ - ۳۴۴

    ۲. شيخ عباس قمي، منتهي الامال، ج ۲، ص ۲۴۱

    ۳. نور الله عليدوست خراساني، پرتوي از زندگاني امام صادق ـ عليه السّلام ـ ص ۲۱۸.

    ۴. علي رباني گلپايگاني درآمدي بر علم كلام.

    ۵. امام جعفر صادق(ع)، عقيقي بخشايشي.

    پي نوشت ها:

    [۱] . مفيد، الارشاد، ترجمه: رسولي محلاتي، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، چاپ ششم، ۱۳۸۳ ش، ج ۲، ص ۲۵۳.

    [۲] . طوسي، رجال طوسي، نجف، منشورات المطبعة الحيدريه، چاپ الاولي، ۱۳۸۱ ق، ص ۱۵۱.

    [۳] . طوسي، فهرست، نجف، منشورات المطبعة الحيدريه، طبيعة الثانيه، ۱۳۸۰ ه، ص ۴۱؛ و احمد بن العباس نجاشي، كتاب الرجال، منشورات مركز نشر كتاب، ص ۷ و ۸.

    [۴] . احمد بن العباس نجاشي، همان، ص ۱۳۲؛ و حلي، رجال، نجف، منشورات مطبة الحيدريه، طبعة الثانيه، ۱۳۸۱، ص ۷۶.

    [۵] . طوسي، فهرست، پيشين، ص ۱۰۰.

    [۶] . همان.

    [۷] . احمد بن العباس نجاشي، پيشين، صص ۸۹ و ۸۷؛ و حائري، جامع الرواة، چاپ رنگين، ۱۳۳۱ ه، ج ۱، صص ۱۳۴ و ۱۱۷.

    [۸] . احمد بن العباس نجاشي، پيشين، ص ۲۴۹؛ و طوسي، فهرست، پيشين، ص ۱۵۷.

    [۹] . همان، پيشين، ص ۳۳۸؛ و حائري، پيشين، ج ۲، ص ۳۱۳.

    [۱۰] . همان، پيشين، ص ۱۰۰، و طوسي، اختيار معرفة الرجال (معروف به رجال كشي، التحقيق: ميرداماد، محمد باقر مجلسي، مؤسسة آل البيت، ج ۲، ص ۵۱۸.

    [۱۱] . احمد بن العباس نجاشي، پشين، ص ۹۹؛ و حائري، جامع الرواة، پيشين، ج ۱، ص ۱۳۴.

    [۱۲] . طوسي، رجال، پيشين، ص ۲۷۱.

    [۱۳] . احمد بن العباس نجاشي، پيشين، ص ۲۳۸.

    [۱۴] . طوسي، اختيار معرفة الرجال، پيشين، ج ۲، ص ۷۰۵؛ و احمد بن العباس نجاشي، پيشين، ص ۵۵.

    [۱۵] . احمد بن العباس نجاشي، پيشين، ص ۲۳۹.

    برچسب‌ها ارسال نظر * نام و نام خانوادگی ایمیل یا سایت * نظر شما نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود. * لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد کنید 3 + 6 = آتش‎سوزی در پکن ۱۹ کشته بر جای گذاشت سعد حریری به مصر و کویت می‌رود دولت توان مالی نوسازی بیمارستان های فرسوده را ندارد نامه «ظریف» به دبیرکل سازمان ملل و تأکید بر ضرورت حل… بارش برف در ارتفاعات شمالی البرز/ وقوع یخبندان صبحگاهی حضور مجدد فرمانده کل سپاه در منطقه زلزله زده غرب کشور هوای تهران برای گروه‌های حساس ناسالم است بازدید مجدد فرمانده ارتش از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه ساخت مسکن موقت زلزله‌زدگان آغاز شده است زلزله ای به بزرگی ۴.۲ سروآباد کردستان را لرزاند خمیر بازی که بزرگترها را هم معتاد می‌کند با مردم زلزله زده چطور برخورد کنیم؟ جام جهانی منهای ایتالیا چه شکلی خواهد بود؟ انجمنی برای پولدارترین شهید دنیا داروی جانبازان شیمیایی زیر آوار مانده است من به حیران نبودن انسان اعتراض دارم! آیفون۱۰ بخریم یا نخریم؟ پربازدیدترین والی داعش در البوکمال به کرانه شرقی رود فرات گریخت سردار سلیمانی شخصا نبرد آزادسازی البوکمال را فرماندهی کرده است نامه «ظریف» به دبیرکل سازمان ملل و تأکید بر ضرورت حل بحران یمن نقض غرض در اجرای پروژه سهام عدالت مشکلی با محسن مسلمان ندارم/ تصمیمی درباره «بشار رسن» نگرفته‌ام عربستان به جای جنگ افروزی، برای صلح و ثبات در منطقه تلاش کند تهاتر سه‌جانبه بدهی دولت، بخش‌خصوصی و بانکها در لایحه بودجه ۹۷/اسناد خزانه به صرفه نیست سعد حریری به مصر و کویت می‌رود جزئیات نامه‌نگاری سیف با استانداران/منابع بهینه تخصیص یابد لاوروف: درباره همه موضوعات کلیدی به توافق رسیدیم صفحه اول روزنامه‌های ۲۷ آبان ۹۶ صفحه اول روزنامه‌های ۲۴ آبان ۹۶ صفحه اول روزنامه‌های ورزشی ۲۴ آبان ۹۶ صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی ۲۴ آبان ۹۶ صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی ۲۳ آبان ۹۶ توئیت ظریف درباره تلاش برای امکان گفتگوی فراگیر میان سوری‌ها استقلال نیاز به همدلی دارد/ شفر پنج ماه زمان می‌خواهد اعزام روانشناس به مناطق زلزله زده تانکر حمل سوخت در سرخه واژگون شد بازی سخت در برابر ذوب آهن/سپیدرود نیازی به تحول اساسی ندارد ابوالغیط: ایران از مواضع خود در قبال کشورهای عربی دست بردارد! ترافیک چند کیلومتری ورودی دماوند/تردد در هراز پر حجم و روان است بُردهدف اصلی دربازی فردا/حضورقدرتمند درآسیا نیازمند تلاش بیشتراست «علیرضا نظری» به جمع شهدای مدافع حرم استان گیلان پیوست ارسال محموله‌های انسان دوستانه به مناطق زلزله زده کدام ابرقدرت‌های فوتبال از جام‌جهانی بازماندند؟ زلزله کرمانشاه مرگبارترین زلزله سال ۲۰۱۷ شد قانون کاتسا چطور برجام را نقض می‌کند؟ ایرانی‌ها چطور ایرانگردی می‌کنند؟ جوان‌ترین رهبران دنیا کدامند؟

    © 2017 Mehr News Agency (www.mehrnews.com). All rights reserved


    دعوت نامه شب یلدا دعوت نامه شب یلدا | شب یلدا نزدیک است و خیلی از ما می خواهیم عزیزانمان میهمان ما در این جشن باشند. در زیر 3 متن دعوت نامه شب یلدا را برای شما عزیزان آمده کرده ایم. متن دعوت شب یلدا شماره 1 خوشحال می شویم در جمع دوستانت که به مناسبت شب یلدا در خانه کوچکمان...
    فنون خواندن زبان بدن دیگران فنون خواندن زبان بدن دیگران | تحقیقات نشان داده اند که زبان بدن افراد تاثیرگذارترین و بیشترین پیام را به مخاطب منتقل می کنند . در متن زیر به چند نکته کاربردی جهت بهبود روابط با استفاده از زبان بدن اشاره شده است. فنون خواندن زبان بدن دیگران بدون شک همه دوست دارند که در یک لحظه...
    متن زیبا در مورد شب یلدا متن زیبا در مورد شب یلدا | تنها چند روز دیگر به آخرین نفس های پاییز باقی مانده است. دلنوشته زیر یک متن ادبی درمورد شب یلداست که با یکدیگر می خوانیم. امشب چه طولانی، ولی عاشقانه و پرنور است. شب روشن پر امیدی است که باید در ازدحام نگاه های مهربان بنشینیم و لبخند را به...
    شعر شب یلدا : پیش دبستانی شعر شب یلدا : پیش دبستانی | در متن زیر 3 قطعه شعر کودکانه برای کودکان به مناسبت شب یلدا آورده شده است. شعر شب یلدا برای پیش دبستانی شماره 1 سی ام آذره و یک شب زیبا یه شب بلند به اسم شب یلدا شب شب نشینی و شادی و خنده شبی که واسه ی همه...
    شعر شب یلدا پیش دبستانی شعر شب یلدا پیش دبستانی | شعر زیبای زیر را از شاعر مهری طهماسبی دهکردی در زیر می آوریم که مناسب برای پیش دبستانی ها می باشد. شب یلدا می دونی خیلی درازه یه شب سرده پُر از رمزه و رازه فصل پاییز برگای درختُ ریخته رنگ برگا چه قشنگه خیلی نازه صحبت از فصل زمستون،برف و...
    انشا در مورد صدای باران انشا در مورد صدای باران | باران را فقط نبینیم ، فقط عکسش را نگیریم ، گاهی برویم زیر باریدنش و به صدایش گوش دهیم و نمش را لمس کنیم ... نه ، از پشت پنجره روی صندلی چوبی نشستن و چای گرم در دست گرفتن و کتابی زیر بغل گذاشتن نمی نویسم ، از شیشه ماشین...
    اس ام اس شب یلدا | متن تبریک شب یلدا اس ام اس شب یلدا | برای تبریک شب یلدا به دوستان و آشناهایمان متون کوتاه زیر را در نظر گرفته ایم. 1. باور به نور و روشنایی است ، که شام تیره ،از دل شب یلدا جشن مهر و روشنایی به ما هدیه میدهد یلدایتان مبارک 2. هر چه از روشنی و سرخی داریم برداریم کنار...
    انشا در مورد نماز انشا در مورد نماز | متن زیر قسمتی از کتاب «پدر ، مادر ، ما متهمیم» نوشته ی دکتر علی شریعتی است. پدرمومن من ... مادر مقدس من ... نماز تو یک ورزش تکراری است بدون هیچ اثر اخلاقی و اصلاح عملی و حتی نتیجه بهداشتی ! که صبح و ظهر و شب انجام می دهی اما...
    متن شب یلدا | متن مجری برای شب یلدا متن شب یلدا | نوشته زیر دلنوشته ای ادبی درمورد شب یلدا است که می تواند مورد استفاده مجری ها و معلمان و ... قرار گیرد. شب یلداست؛ شبی که در آن انار محبت دانه می شود و سرخی عشق و عاطفه، نثار کاسه های لبریز از شوق ما؛ شبی که طراوت هندوانه های تازه تابستان به...
    از سراسر وب