• راهنمایی هدایت تحصیلی دانش آموزان در سایت همگام
  • راهنمای تصویری ورود به سامانه ثبت نام آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان سال تحصیلی 97-1396
  • راه‌اندازی درگاه خدمات الکترونیکی آموزش و پرورش تا پایان دی - ایسنا
  • صحنه دلخراش مرگ دانش آموز دزفولی که به اجبار در زنگ ورزش دوید / پزشک، ورزش را برای او منع کرده بود + فیلم لحظه حادثه | رکنا
  • سایت همگام آموزش و پرورش هدایت تحصیلی یا شکنجه تحصیلی - کافه لینک
  • بهترین شیرینی های تهران در آشپزخانه شما | تی وی پلاس اولین مجله ویدئویی ایران
  • گراتن بادمجان، بهترین پیش غذا برای میهمانی
  • سلام دوستان ی سوال دارم درباره تی چرخی | تبادل نظر نی نی سایت
  • این اسنک قارچ و گوشت خوشمزه رو عرض ۷دقیقه درست کنید! +عکس - آشپزی و شیرینی پزی
  • فیلم دختران آفتاب(سلین و علی) ( آپارات ) -دانلود و پخش - سرزه
  • داستان کامل سریال دختران آفتاب تمام قسمت ها - ایران فراز
  • خلاصه سریال دختران آفتاب قسمت 36 37 38 داستان - جدید 96
  • بعد از رابطه جنسی، با دوست دختر ازدواج نمی‌ کنند
  • هتل ارگ جدید یزد at Iran, Yazd Province, Yazd - the hotels address, phone number, hours, and website
  • دانلود آهنگ های شاد ویژه دستمال بازی (هلی) قشقایی | خبرگزاری آبپا
  • دانلود نسخه اصلی ارگ 2014 برای اندروید Archives | بازی اندرویدی | دانلود بازی اندرویدی
  • درد دندان و 12 راه برای رهایی از آن
  • کشیدن دندان و مراقبت های پس از خارج شدن دندان از دهان
  • عصب کشی ( روت کانال دندان ) - دکتر سپهریان
  • روکش دندان و توصیه های لازم | مراقبت از روکش دندان | درد بعد از روکش دندان
  • مسکن های بی ضرر برای دندان درد در دوران بارداری
  • با دندان درد در دوران بارداری چه کنیم !!
  • عصب کشی دندان چیست و چرا باید انجام شود ؟ دندان پس از عصب کشی باید روکش شود یا ترمیم ؟
  • املاک مشهد | خريد خانه و فروش آپارتمان مشهد | دودوتا
  • محمود عباسی (املاک الیت) مشاور املاک مشهد بلوار سرافرازان - مانیشن
  • آقای سالار مقدم (املاک آتیه) مشاور املاک مشهد بلوار اقدسیه - مانیشن
  • خرید فروش آپارتمان بلوار باهنر مشهد - مانیشن
  • فروش منزل ویلایی 315 متری مشهد-عبدالمطلب|
  • سايت دانشگاه ازاد اسلامى تربت جام
  • سايت دانشگاه ازاد اسلامى تربت جام
  • رييس جديد دانشگاه آزاد تربت جام منصوب شد - ایسنا
  • سیر تحول وسایل ارتباطی بشر از جامعه ابتدایی تا جامعه اطلاعاتی
  • » رسانه ها و اثرات مثبت و منفی آن بر فرد و اجتماع قسمت اول
  • فرهيختگان - مراسم 16 آذر در دانشگاه آزاد اسلامی پویاتر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود/ فعالیت تمام تشکل‌ها با گرایش‌های مختلف در روز دانشجو
  • تمام آنچه باید درمورد بیمه بدنه اتومبیل بدانیم
  • جنگ 50ساله افغانستان و پاکستان |
  • نقش رسانه ها در زندگی اجتماعی امروز/ آيا محصول رسانه‌اي فاقد محتواي ارزشي وجود دارد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
  • اخبار لحظه به لحظه زمین لرزه در غرب ایران/ قربانیان زلزله غرب ایران به ۴۰۰ نفر رسید - Sputnik Iran
  • چگونه در برابر آسیب های اجتماعی از خود مراقبت کنیم؟
  • راهکارهای مراقبت و صیانت از کودکان و نوجوانان در برابر آسیبهای اجتماعی - ایسنا
  • پیشگیری از آسیب های اجتماعی هدف جشنواره نوجوان سالم است - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
  • به کودکان آموزش دهیم که چگونه از خود مراقبت کنند - آسیب های اجتماعی - سلامت اجتماعی - سلامت نیوز
  • اِستر دوفلو: آزمایش های اجتماعی برای مبارزه با فقر | TED Talk
  • دانلود رایگان بازی خدای جنگ God Of War 2
  • با سلام من بازی خدای جنگ مخصوص کامپیوتر را از یک فروشگاه اینترنتی خریداری کردم و آن را نصب کردم و اجرا...
  • بازگشت خدای جنگ: کوچ قهرمان God of War 4 به دنیایی جدید
  • پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه علم و هنر + کدرشته‌ها - ایسنا
  • آموزش تصویری نحوه مشاهده نمرات در سیستم گلستان پیام نور - اخبار پیام نور
  • موسسه آموزش عالی و مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی کاشمر
  • کرم دکلره، راهی بی ضرر برای رنگ کردن مو - مجله اینترنتی مو تن رو | آرایشی، زیبایی، تناسب اندام بانوان
  • یه سوال در مورد کرم دکلره | تبادل نظر نی نی سایت
  • دکو کرم و دکلره ای بی ضرر - مجله اینترنتی مو تن رو | آرایشی، زیبایی، تناسب اندام بانوان
  • دکو کرم ( کرم دکلره ) روشن کننده بس BES|فروشگاه اینترنتی هومهر
  • mp4.ir - دانلود سریال عشق اجاره ای - دوبله فارسی - قسمت 15
  • دانلود قسمت ۱۸ عشق اجاره ای دوبله فارسی - سایت بارونی ها
  • دانلود قسمت 18 سریال عشق اجاره ای دوبله فارسی
  • قسمت دهم سریال عشق اجاره ای دوبله فارسی
  • دانلود زیرنویس فارسی سریال عشق اجاره ای - دانلود فیلم و سریال
  • تاریخ های مهم تحصیلی نیمسال اول 96-97 پیام نور
  • تقویم آموزشی دانشگاه پیام نور در سال 96-97 / تاریخ ثبت نام ، انتخاب واحد و مهمان - اخبار پیام نور
  • تاریخ های مهم سال تحصیلی 97-96 پیام نور
  • تمدید مهلت ثبت نام و انتخاب واحد ترم اول 96-97 دانشگاه پیام نور - اخبار پیام نور
  • برنامه امتحانی نیمسال اول 97-96 پیام نور
  • آغاز مهلت درخواست مهمان و تغییر رشته پیام نور در نیمسال اول 97-96 - اخبار پیام نور
  • ثبت نام ارشد فراگیر پیام نور 97 - 96 - ثبت نام دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد و دکتری
  • آغاز ثبت نام کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور پذیرش بهمن سال ۹6 نوبت هیجدهم / لینک ثبت نام و دفترچه - اخبار پیام نور
  • پاورپوینت توربین های بادی - 23 اسلاید
  • ساخت توربین بادی کوچگ - شبکه‌ما
  • دانلود رایگان کدها و برنامه های آماده توربین بادی یا Wind Turbine در متلب‬‬ بخش یکم | متلب سایت
  • دانلود طرح جابر با موضوع فواید انرژی باد - کافه بازار
  • در باره انرژی هسته ای بیشتر بدانیم
  • mp4.ir - داستان کوتاه - یک قطره عسل
  • دانلود قصه ی یک قطره عسل صوتی - دانلود نوحه
  • داستان یک قطره عسل فارسی ششم - دانلود نوحه
  • چند روش ساده رنگ آمیزی تخم مرغ رنگی عید - نبض ما
  • تحلیل معانی رنگ ها در نقاشی کودکان
  • نقاشی گل و زیباترین نقاشی ها از انواع گل های زیبا + تصاویر - شهر مطلب
  • تصاویر نقاشی طبیعت بسیار زیبا و شگفت انگیز
  • نقاشی کودک و تفسیر روانشناختی انواع نقاشیهای کودکان - بازیگوش-Bazigosh
  • نقاشی چهار فصل با طرح های ساده و زیبا برای کودکان
  • دانلود قسمت 22 سریال عشق حرف حالیش نمیشه ask laftan anlamaz - ویدوان
  • دانلود قسمت 22 سریال عشق حرف حالیش نیست
  • دانلود دوبله قسمت 22 سریال عشق حرف حالیش نیست - ایران فراز
  • متن زیبا برای برادر برای مناسبت های مختلف
  • متن زیبا برای برادر ،جملات زیبا درباره برادر
  • تبریک تولد برادر با اس ام اس ها و متن های زیبا و جدید - شهر مطلب
  • شعر در مورد برادر | گلچین زیباترین اشعار در وصف برادر + 100 شعر در مورد برادر + عکس
  • کلاه می‌بافم برای برادر مدافع حرم - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
  • دانشگاه کشاورزی واحد آزاد ابهر at Iran, Zanjan Province, Abhar - the universitys address, phone number, hours, and website
  • درج آگهی تبلیغات تبلیغ نیازمندی سایت دانشگاه سما ابهر
  • بایگانی‌ها متن آهنگ حالم خرابه 2 از ایمان نولاو - نیک ملودی
  • دانلود و متن آهنگ جدید ایمان نولاو و عارف ناتاشا بنام خیانت
  • دانلود آهنگ جدید میلاد راستاد و فرشاد آزادی بنام نکاح
  • ایمان آذری تلنگر - دانلود آهنگ جدید ایمان آذری تلنگر با لینک مستقیم
  • کتاب حل سوالات آزمون کارشناس رسمی دادگستری برق
  • خانه عمران اشراق | پکیج جزوات آمادگی آزمون کارشناس رسمی دادگستری (قوه قضاییه) رشته راه و ساختمان
  • دانلود رایگان جزوه آزمون کارشناس رسمی دادگستری برق | آی نماد-مرجع نظام مهندسی وآزمون کارشناس رسمی دادگستری
  • جزوات طلایی آمادگی آزمون کارشناس رسمی دادگستری عمران - فایل ساز برتر
  • آغاز ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی دادگستری 95 - سایت حقوقی حق جو
  • دانلود آزمون کارشناس رسمی دادگستری آبان ماه 1395- رشته راه و ساختمان (کد رشته 41) | خانه و کتابخانه ارسطوشاپ
  • بزرگ ترین توربین بادی دنیا E-126: بررسی توان و ظرفیت تولید برق آن
  • توربین بادی چیست؟|انواع توربین بادی|توربین باد چگونه کار می‌کند؟- خط مهندسی
  • ساخت توربین بادی با سیستم کنترل زاویه پره‌ها در دانشگاه سمنان - ایسنا
  • تولید آب آشامیدنی از هوا با استفاده از میعان | زمین سبز پارس | keep world green
  • نقاشي هاي دانش آموزان ميلاجردي در مورد روز نيكوكاري | بخشداری میلاجرد
  • کانال نقاشی در مورد احسان و نیکوکاری - ایرانی عکس
  • 14 اسفند روز احسان و نیکوکاری - مجله تصویر زندگی
  • راه دانا - ترسیم نیکوکاری در نقاشی کودکان کمیجانی+تصاویر - صاحب‌خبر
  • میوه تقوا و ایمان، احسان است/احسان از مصادیق انفاق است - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
  • احسان و نیکوکاری در کلام علی علیه السلام
  • عکس از سحابی‌ها مثل تابلوی نقاشی!
  • دانلود نمونه سوالات درس اقتصاد دوره دوم متوسطه پایه دهم علوم انسانی کافی نت همراهدانلود نمونه سوال پروژه کتاب و.
  • کتاب های درسی دهم رشته انسانی
  • فیلم آموزشی از فصل آشنایی با اقتصاد آموزش مبحث اقتصاد چیست؟ از کلاس دهم علوم انسانى و معارف
  • سوالات ده درس جامعه شناسی 2 پایه یازدهم (چاپ96)
  • mp4.ir - دانلود قسمت 14 سریال اکیا دوبله فارسی
  • Serial Okeea Dooble Part 14 سریال اکیا دوبله
  • جعبه - سریال مرز خوشبختی قسمت 14
  • ساخت شابلون و ظهور عکس - مرجع تخصصی صنایع نساجی ایران
  • معنی کالک - دیکشنری آنلاین آبادیس
  • به جای کاغذ روغنی میشه روغن و ارد پاشی کرد؟؟ | تبادل نظر نی نی سایت
  • شیوه کلاژ کاغذ در تصویرسازی معاصر ایران | Zimaarthouse
  • آهنگ پیشواز همراه اول لری و بختیاری / تمام کد ها
  • آهنگ پیشواز همراه اول کردی / تمام کد ها
  • مداحی لری با نوای سید علی موسوی
  • آهنگ پیشواز های لری ایرانسل امیر و ملک مسعودی - نمکستان
  • آوای انتظار همراه اول آهنگ های محلی از علی براتی
  • کد آهنگ پیشواز محرم برای همراه اول
  • گلچین آوای انتظار مذهبی ماه محرم
  • تحقیق درباره ی پروین اعتصامی + دانلود فایل - کافه لینک
  • پروین اعتصامی – Android Apps on Google Play
  • زندگینامه انسان های موفق ایرانی | سمینار موفقیت دکتر امیر محمد ملک پور
  • معرفی هیات انتخاب و داوران یک بخش جشنواره فیلم پروین اعتصامی - ایسنا
  • زندگینامه علامه حلی | تحقیق در مورد علامه حلی

    زندگینامه علامه حلی | در متن زیر به زندگی علامه حلی پرداخته شده است ، ایشان یکی از علمای بزرگ جهان اسلام و مذهب شیعیان بودند. حسن بن یوسف بن علی بن مطهر حلّی ملقب به علامه حلّی (648 – 726ق) از علمای برجسته و نامدار جهان اسلام و مذهب شیعه است. علامه حلی(ره) ادبیات عرب، علم
    تاریخ انتشار: یکشنبه، ١٩ آذر ٩۶

    زندگینامه علامه حلی | در متن زیر به زندگی علامه حلی پرداخته شده است ، ایشان یکی از علمای بزرگ جهان اسلام و مذهب شیعیان بودند.

    حسن بن یوسف بن علی بن مطهر حلّی ملقب به علامه حلّی (648 – 726ق) از علمای برجسته و نامدار جهان اسلام و مذهب شیعه است.

    علامه حلی(ره) ادبیات عرب، علم فقه، اصول، حدیث و کلام را نزد اساتید بزرگ و نامداری آموخت تا این که در زُمره دانشمندان بزرگ قرار گرفت.

    او در زمینه های مختلف علمی، برای مبتدیان و متوسطان و سطح عالی کتاب نوشته است و ابتکار او در این زمینه نوشتن کتاب هایی در هر سطح به شیوه های مختلف می باشد. برخی از تألیفات علامه حلی، عبارت اند از: «إرشاد الأذهان إلی أحکام الإیمان»، «تبصرهٔ المتعلمین فی أحکام الدین»، «تذکرهٔ الفقهاء» و «الألفین».

    پاسخ تفصیلی

    شیخ جمال الدین، ابو منصور، حسن بن یوسف بن علی بن مطهر حلّی ملقب به علامه حلّی(ره) در ماه رمضان سال 648ق در شهر حلّه عراق به دنیا آمد[1] و در ماه محرم سال 726ق در همان شهر از دنیا رفت و در یکی از صحن های روضه امیر المؤمنین علی(ع) در نجف اشرف دفن گردید.[2] او از علمای برجسته و نامدار جهان اسلام و مذهب شیعه است.

    پدر او شیخ سدید الدین یوسف بن علی بن مطهر حلّی از علمای برجسته و نامدار و دارای مقام علمی و اجتماعی بود.[3]

    تحصیلات و شخصیت علمی

    علامه حلی(ره) ادبیات عرب، علم فقه، اصول، حدیث و کلام را نزد اساتید بزرگ و نامداری آموخت تا این که در زُمره دانشمندان قرار گرفت. او هیچ فرصتی را برای تحصیل علم از دست نمی داد و بیشتر وقت خود را صرف تدریس و تألیف می کرد و حتی زمانی که حوادث روزگار او را در کنار سلطان محمد خدابنده قرار داد، تدریس و تألیف او همچنان استمرار داشت.[4]

    شرح های او بر سه کتاب «منطق تجرید»، «حکمت تجرید» و «شرح اشارات» خواجه نصیر الدین طوسی و نیز دیگر تألیفاتش نشانگر برجستگی علمی او می باشد که این برتری مورد تأیید معاصرانش نیز بوده است.

    علامه حلی(ره) از نگاه علمای اسلام

    در شأن علمی و معنوی علامه، نقل های بسیاری از علما به ما رسیده که جمع آوری تمامشان نیاز به تألیف کتابی مستقل دارد. اما در این مختصر به گوشه ای از آنها می پردازیم:

    1. وقتی از خواجه نصیر الدین طوسی(متوفای 672ق) هنگام بازگشت از حلّه درباره مشاهداتش سؤال کردند در جواب گفت: «رأیت خرّیتاً ماهراً و عالماً إذا جاهد فاق»؛[5] که مقصودش از راهنمای زبردست، «محقق حلّی» و از دانشمند پیروز، «علامه حلّی» بود.

    2. ابن حجر عسقلانی(متوفای 852ق): «ابن یوسف بن مطهر حلّی، عالم شیعه و پیشوا و مؤلف آنان است. او نشانه خدا در تیزهوشی بود. کتاب المختصر ابن حاجب را شرح زیبایی نمود... او بسیار خوش اخلاق و خوش برخورد بود».[6]

    3. سید مصطفی تفرشی(متوفای 1044ق): «علامه حلی آن قدر فضیلت و شأن و اعتبار دارد که بهتر آن است که توصیف نشود، چون توصیف ها و تعریف های من چیزی بر شأن او نمی افزاید! او بیش از 70 جلد کتاب دارد که هر کدام نشانگر نوعی از فضیلت و نبوغ و علم و دانش اوست».[7]

    4. صاحب روضات الجنات (متوفای 1313ق) می گوید: «چشم زمان به مثل و مانند او مزیّن نگشته است و بال های امکان به سطح بیان فضائل بسیارش نمی رسد. از اندیشمندان قبل و بعد او، هیچ کس شبیه او نبوده است و تاکنون کسی ثنای لایق به حال او را نگفته است اگر چه همه ثناهایی که برای دیگران گفته شده از لقب های زیبا و علوم شریف همه را برای او نیز گفته اند پس سزاوار است که از توصیف او چشم بپوشیم».[8]

    5. محدّث نوری(متوفای 1320ق): «علامه حلی شیخ بزرگوار و جلیل القدر، اقیانوس علوم، غواص فضائل و حکمت ها، حافظ ناموس هدایت و ارشاد، شکننده ناقوس ضلالت، پاسدار حریم دین، زائل کننده آثار فسادگران. او در جمع علما و دانشمندان اسلام، همانند بدر (ماه شب چهارده) در میان ستارگان می درخشد و نسبت به دشمنان و بدخواهان سیاه دل، شدیدتر از عذاب زهرناک و برنده تر از شمشیر مسموم است. او دارنده مقامات فاخره و کرامات درخشان و سعادت های ظاهری است. او زبان گویای فقها و متکلمین، محدّثین، مفسرین و ترجمان حکما و عرفای سالکین متبحر است. او فردی است که لقب آیت الله تام و کامل، شایسته اوست. رحمت ها و عنایات خاص خدا شامل حال او باد».[9]

    6. سید محسن امین عاملی(1377ق‏): علامه حلّی، ملقب به «علاّمه علی الإطلاق» گشته است و هیچ کس در هیچ زمانی چنین لقبی را که مورد اتفاق جمیع علما باشد به دست نیاورده است. لقب «آیهٔ اللّه» را نیز علما به او داده اند.[10]

    اساتید علامه حلی

    1. شیخ سدید الدین حلّی(پدر علامه)

    2. محقق حلّی(دایی علامه)

    3. خواجه نصیر الدین طوسی

    4. ابن میثم بحرانی (شارح نهج البلاغهٔ)

    5. علی بن موسی بن طاوس

    6. احمد بن موسی بن طاوس

    7. نجم الدین جعفر بن محمد بن جعفر، معروف به ابن نمای حلّی.[11]

    شاگردان

    علامه حلی، یکی از علمایی است که شاگردان زیادی تربیت کرده است؛ از جمله:

    1. فخر المحققین( فرزند علامه) 2. قطب الدین رازی(شارح شمسیه) 3. تاج الدین محمد بن قاسم بن معیۀ حسنی حلّی 4. محمد بن علی جرجانی 5. تقی الدین ابراهیم بن حسین بن علی عاملی 6. جمال الدین حسینی مرعشی.[12]

    عصر علامه حلی

    علامه حلی در دوران کودکی خویش شاهد ترس و وحشت عظیمی بود که بر مردم شهر حلّه به واسطه هجوم مغولان به بغداد مسلط شده بود.[13]

    فعالیت های اجتماعی

    سلطان محمد خدابنده (متوفای ۷۱۶ق)، از سلاطین دارای ذوق سلیم و صفات نیک است که علم و علما را دوست می داشت. علما و از جمله علامه حلّی در این زمان فرصت خوبی برای نشر معارف اهل بیت پیدا کردند؛ از این رو در زمان این سلطان، علم و دانش رونق تام و رواج بسیاری یافت.[14]

    علامه حلی وقتی از حلّه به بغداد می آید، سلطان محمد به دنبال ملاقاتی که با او داشته و پس از گفت وگوهای علمی، شیعه می شود.[15] از آن به بعد سلطان شیفته او می گردد.[16] در این مدت ظاهراً به خواهش و ابتکار علامه دو مدرسه به دستور سلطان ساخته شد؛ یکی در شهر سلطانیه در کنار قبه عظیم مشهور به قبه سلطانی که تا الآن باقی است و دیگری مدرسه سیّار که در ایام مسافرت سلطان همراه او حمل می شد و علامه و سایر اساتید نیز همراه او در تمام مسافرت هایش حضور داشتند و در این مدرسه به تدریس و تألیف اشتغال داشتند.[17]

    در اثر تلاش های علامه حلی و مصاحبت با سلطان؛ حلّه، جایگاه علمی خویش را باز یافت و موطن اصلی برای علم و علما گردید و پشتوانه ای برای مدرسه سیّار گشت. حلّه در این زمان مرکز تشیع شد و علم آن قدر شکوفا گردید که گفته اند در آن زمان، در این شهر چهارصد مجتهد وجود داشته است.[18]

    پس از مرگ سلطان محمد خدابنده، علامه به حلّه بازگشت و مشغول تألیف و تدریس و تربیت علما و تقویت مذهب و ارشاد مردم شد.

    ابتکار در احادیث

    یکی از ابتکارات علامه حلی تقسیم احادیث به اقسامی است که امروزه نزد علما متداول است. در قدیم علمای شیعه احادیث را یا ضعیف می دانستند و یا صحیح،[19] ولی علامه حلّی از جهتی احادیث را به صحیح، حسن، موثّق و ضعیف و از جهات دیگر نیز به اقسام دیگری نیز تقسیم می کند.[20] ناگفته نماند که این اقسام به نحوی در کتاب های اهل سنت قبلاً آورده شده بود، ولی اجرای آن در احادیث شیعه به ابتکار علامه حلی بود.

    ابتکار در تألیف

    علامه حلی(ره) در زمینه های مختلف علمی، برای مبتدیان و متوسطان و سطح عالی کتاب نوشته است و ابتکار او در این زمینه نوشتن کتاب هایی در هر سطح به شیوه های مختلف می باشد. برای نمونه؛ برای مبتدیان در زمینه فقه سه کتاب «تبصرهٔ المتعلمین، إیضاح الأحکام، إرشاد الأذهان» و در سطح متوسط دو کتاب «قواعد الأحکام و تحریر الأحکام» و در سطح عالی سه کتاب «مختلف الشیعهٔ، تذکرهٔ الفقهاء و منتهی المطلب» را نوشته است. این کتاب ها هر کدام به هدف خاصی نوشته شده است و از نظر شکل و سیاق شبیه همدیگر نیستند. البته تحقیق درباره این که هر کدام چه تفاوت هایی با دیگری دارد فرصتی مناسب لازم دارد.

    سه کتاب مفصل و استدلالی او نیز هر یک به موردی اختصاص دارد؛ در کتاب «مختلف الشیعهٔ فی أحکام الشریعهٔ» علاوه بر استدلال بر مسائل فقهی، اختلافات درون مذهبی شیعه را در مسائل بیان می کند و در کتاب «تذکرهٔ الفقهاء» به اختلاف فرقه های اسلامی در این مورد می پردازد ولی در کتاب «منتهی المطلب فی تحقیق المذهب» تنها استدلال را به غایت و نهایت ذکر می کند. کتاب های دیگر او در علوم دیگر مثل اصول فقه و کلام نیز همین گونه هستند.

    تألیفات

    برخی از تألیفات علامه حلی، عبارت اند از:

    1. «إرشاد الأذهان إلی أحکام الإیمان»: این کتاب یک دوره فقه فتوایی مختصر از کتاب طهارت تا کتاب دیات می باشد و در آن از استدلال های متعارف اثری دیده نمی شود و مطالب آن به صورت منظم و در قالب بندی های خاصی ارائه شده است.

    2. «تبصرهٔ المتعلمین فی أحکام الدین»: شامل مباحث فقهی از طهارت تا دیات که به صورت فتوا نوشته شده است و به خاطر مختصر بودن و بیان روان آن از زمان تألیف مورد عنایت علما بوده و شرح های بسیاری بر آن نوشته شده است.

    3. «تحریر الأحکام الشرعیهٔ علی مذهب الإمامیهٔ»: مؤلف تمام فقه را بر اساس مذهب شیعه و مبانی و ادله فقهی بدون تمسک به استدلال و تنها به صورت فتوا طرح کرده است. از لحاظ گستردگی، این اثر حاوی جزئیات و مسائل و فروعات بسیاری است.

    4. «تذکرهٔ الفقهاء»: این کتاب درباره فقه مقارن[21] در سطح محدود و معین از خارج مذهب امامیّه می باشد و از زمان نگارش آن مرجع مورد اعتمادی برای آگاهی از نظریات و اختلافات بین علمای اهل تسنن بوده است.

    5. «أجوبهٔ المسائل المهنائیهٔ»: این کتاب در موضوع کلام و فقه است که در جواب پرسش های سید مهنا بن سنان بن عبدالوهاب جعفری حسینی مدنی عبدلی نوشته شده است.

    6. «الألفین»: از معروف ترین و متقن ترین متون کلامی شیعه، در رابطه با امام شناسی، به ویژه شناختن امامت و حقانیت امام علی(ع) است.

    7. «منهاج الکرامهٔ فی معرفهٔ الإمامهٔ»: علامه در این کتاب، با آوردن براهین عقلی و دلایل نقلی فراوان، به اثبات حقانیت مذهب شیعه و امامت علی بن ابی طالب(ع) و فرزندانش پرداخته است.

    و تألیفات دیگری که در کتاب های تراجم و کتاب شناسی ذکر شده است.

    شیخ تقی الدین سبکی معروف به "ابن تیمیه" از دانشمندان متعصب اهل سنت و معاصر با علامه حلی است . بیشتر شخصیتهای علمی به فساد عقیده وی اعتراف دارند تا آنجاکه اورا کافر و مرتدمی دانند.او در زمان حیاتش به علت داشتن نظرات انحرافی به زندان افتاد . دانشمندان شیعه و سنی کتابهای زیادی چه در زمان وی و چه بعد ازاوبر رد عقایدش نوشته اند.بعد از اینکه علامه حلی کتاب "منهاج الکرامه" را در اثبات امامت نوشت ابن تیمیه به علت عناد و لجاجتی که با علامه داشت کتابی به نام "منهاج السنه" (به عنوان رد بر شیعه و بویژه رد بر کتاب منهاج الکرامه ) نوشت.

    هنگامی که کتاب" منهاج السنه "به دست علامه حلی رسید این بزرگوار با آن همه تهاجمات و بی ادبیها و توهینهای ابن تیمیه، کم ترین اهانتی به او روا نداشت . علامه حلی در پاسخ اشعاری نوشت و برایش فرستاد که ترجمه شعرها چنین است:

    اگر آنـچه را سایر مردم می دانند تو هم می دانستی حـتـمـا بـا دانـشمنـدان دوست می شـدی

    ولی جاهل و نادان شدی و از نادانی گفتی هر کس بر خلاف هوای نفس تو می رود دانا نیست

    «لو کنت تعلم کل ما علم الوری طرا لصرت صدیق کل العالم»

    «لکن جهلت فقلت ان جمیع من یهوی خلاف هواک لیس بعالم»

    ابن حجر عسقلانی - دانشمند اهل تسنن- چنین می نویسد: علامه حلی نامی مشهور و اخلاقی نیک دارد. وقتی کتاب ابن تیمیه به او رسید گفت «لو کان یفهم ما اقول اجبته» یعنی: اگر ابن تیمیه توانایی درک وفهم آنچه را که من گفتم می داشت جوابش را می دادم.

    پی نوشت:

    [1]. عاملی‏، شیخ حر، أمل ‏الآمل، ج ‏2، ص 81، بغداد، مکتبهٔ الأندلس، 1385ق؛ سبحانی، جعفر، موسوعهٔ طبقات الفقهاء، ج ‏8، ص 77، قم، مؤسسه امام صادق(ع)، 1418ق؛ زرکلی، خیر الدین، الاعلام، ج 2، ص 227، بیروت، دار العلم للملایین، چاپ پانزدهم، 2002م.

    [2]. ابن حجر عسقلانی، أحمد بن علی، لسان المیزان، محقق، أبو غدهٔ، عبد الفتاح، ج 3، ص 215، دار البشائر الإسلامیهٔ، چاپ اول، 2002م؛ موسوعهٔ طبقات ‏الفقهاء، ج ‏8، ص 81.

    [3]. موسوعهٔ طبقات ‏الفقهاء، ج ‏8، ص 77 – 78.

    [4]. همان، ص 79.

    [5]. امین عاملی‏، سید محسن، أعیان ‏الشیعهٔ، ج ‏5، ص 396، بیروت، دار التعارف‏، 1403ق.

    [6]. لسان المیزان، ج 3، ص 215.

    [7]. حسینی تفرشی، سید مصطفی، نقد الرجال، ج 2، ص 70، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1418ق.

    [8]. خوانساری، محمد باقر بن زین العابدین، روضات الجنات فی احوال العلماء و السادات، ج 2، ص 270 - 271، قم، اسماعیلیان، بی تا.

    [9]. محدّث نوری، میرزا حسین ، خاتمهٔ المستدرک، ج 2، ص 403، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1417ق.

    [10]. اعیان الشیعهٔ، ج ‏5، ص 396.

    [11]. همان، ص 401 – 402؛ موسوعهٔ طبقات ‏الفقهاء، ج ‏8، ص 77 – 78.

    [12]. أعیان‏ الشیعهٔ، ج ‏5، ص 402؛ موسوعهٔ طبقات ‏الفقهاء، ج ‏8، ص 79.

    [13]. ر.ک: اقبال آشتیانی‏، عباس، تاریخ مغول، ص 507 – 508، تهران، امیر کبیر، چاپ هشتم، 1384ش؛ صفا، ذبیح الله، تاریخ ادبیات در ایران، ج ‏3، بخش‏1، ص 224، تهران، انتشارات فردوس‏، چاپ هشتم، 1378ش.

    [14]. ر.ک: مستوفی قزوینی، حمد الله بن ابی بکر بن احمد، تاریخ گزیده، تحقیق، نوایی، عبد الحسین، ص 606 – 611، تهران، امیر کبیر، چاپ سوم، 1364ش؛ اعتماد السلطنه‏، محمد حسن خان، تاریخ منتظم ناصری‏، ج ‏2، ص 609، تهران، دنیای کتاب‏، چاپ اول، 1367ش.

    [15]. ابن کثیر دمشقی، إسماعیل بن عمر، البدایهٔ و النهایهٔ، ج 14، ص 144، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ اول، 1408ق؛ تاریخ مغول، ص 316؛ راوندی‏، مرتضی، تاریخ اجتماعی ایران‏، بحش ‏2، ج ‏8، ص 56، تهران، انتشارات نگاه‏، چاپ دوم، 1382ش.

    [16]. ر.ک: أعیان ‏الشیعهٔ، ج ‏5، ص 399.

    [17]. تاریخ مغول، متن، ص 316؛ تاریخ ادبیات در ایران، ج ‏3، بخش ‏1، ص 211 – 212.

    [18]. أعیان ‏الشیعهٔ، ج ‏5، ص 401.

    [19]. ر.ک: «انواع حدیث و تقسیمات آن»، سؤال 28261.

    [20]. أعیان ‏الشیعهٔ، ج ‏5، ص 401.

    [21]. در فقه مقارن (مقایسه ای) یا فقه تطبیقی، به جمع آوری آرا و مبانی عالمان مذهب یا مذاهب مختلف اسلامی، به منظور سنجش، ارزش گذاری و گزینش نظر برتر، پرداخته می شود.

    [22]. ر.ک: أعیان‏ الشیعهٔ، ج ‏5، ص 403 – 407.



    منبع: خبربان